FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/11/2020

Kan jag ärva en skuld från min styvfar?

Hej! Jag är särkullbarn. Min mor dog 2006 ägde med min styvfar en bostadsrätt, vi skrev en bouppteckning då. 2007 tog min styvfar ett seniorlån på 500 000:- utan min vetskap. 2019 dec. dog min styvfar. Lägenheten såldes för 1700 000:-. Nu krävs jag att betala halva lånet. Han testamenterade bort hela sin andel till en ny kvinna. Är det rätt att jag skall betala 1/2 hans lån?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som arv hittar du i ärvdabalken.

Din arvsrätt efter din mor
Det framgår inte av din fråga om du redan har ärvt din mor, eller tillfälligt avstod till förmån för din efterlevande styvfar om de var gifta. Om du tillfälligt avstod ska du nu ärva den andel av din mors kvarlåtenskap som din styvfar fick överta med fri förfoganderätt. Att din styvfar ärvt med fri förfoganderätt innebär att han får fritt bruka egendomen, men inte testamentera den till annan eller skänka bort stora delar i gåva (3 kap. 2 § ÄB). Hur mycket du ärver efter din mor genom din styvfar ska alltså bero på hur mycket din styvfar har förbrukat.

Kan du ärva skulden eller på annat sätt tvingas ansvara för lånet?
Din styvfar tog ett lån efter din mors död. Om din styvfar tog lånet ensam ska han också ansvara för det ensam. Som huvudregel gäller att man inte kan ärva någon annans skulder eftersom dessa ska betalas innan arvet efter en avliden kan fördelas (23 kap. 2 § ÄB). Förutsättningen för arv är att det finns egendom kvar att ärva efter att den avlidnes skulder har betalats. Om du nu ska ärva din mor genom din styvfars kvarlåtenskap kommer du alltså inte att ärva hans skulder.

För att du ska ärva del av lånet krävs det att du tagit lånet tillsammans med din styvfar eller står som borgenär. På så sätt kan du bli återbetalningsskyldig eftersom din medlåntagare inte längre kan betala tillbaka lånet. Men eftersom du skriver att din styvfar tog lånet utan din vetskap utgår jag från att så inte är fallet.

Sammanfattning
Du kan inte ärva en skuld. Om du ska ärva din mor genom din styvfar kan du inte ärva en skuld för ett lån som din styvfar har tagit efter din mors död.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss.

Med vänliga hälsningar,

Emilia AlfredssonRådgivare