Kan jag ansöka om svenskt medborgarskap för min son trots att hans medborgarskap är under utredning?

Hej, jag har ett barn som föddes i Sverige förra året och han har permenent uppehållstillstånd som mig . Jag och hans pappa är statslösa men det står hos migrationsverket att han är under utredningen. Jag ska ansöka om svensk medborgare för statslösa barn tror du att han kommer och få den även om det står under utredningen eftersom vi är statslösa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I lagen om svenskt medborgarskap ( 1 §) regleras vem och hur en person kan få svenskt medborgarskap.

Svenskt medborgarskap för barn

Ett barn som föds i Sverige men som inte automatiskt erhåller svenskt medborgarskap kan bli det genom att vårdnadshavarna gör en anmälan om det. Ett barn som är statslöst kan efter anmälan bli svensk medborgare om barnet har permanent uppehållstillstånd och hemvist i Sverige (6 § lagen om svenskt medborgarskap).

Kan jag göra en anmälan trots att mitt barn är under utredning?

Ja du kan göra en anmälan och se ifall Migrationsverket såfall avslår den med anledningen att det redan finns en utredning. Att tänka på är att för att göra en anmälan krävs samtycke från båda vårdnadshavarna. Det är också ett krav att barnet verkligen är statslös, ifall barnets medborgarskap fortfarande är osäkert kan inte en anmälan om medborgarskap för statslösa barn beviljas.

Om det är den utredningen du syftar på, så måste du kanske vänta att göra en anmälan om svenskt medborgarskap tills dess att det är fastställt att ditt barn är statslös.

På Migrationsverkets hemsida här finns information om vilka krav som måste vara uppfyllda, men också hur du kan göra en anmälan.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare