Kan jag ansöka om familjeåterförening?

Jag fyller 20 år i november, kom som ensamkommande 2015 från Iran där jag var afghansk medborgare. Jag undrar om min familj kan ansöka om asyl i Sverige eller om jag på något sätt kan ansöka om familjeåterförening? Jag har två mindre syskon som är under 18 år. Min mamma och syster har blivit utvisade från Iran till Afghanistan och lever under stor risk just nu. Min pappa och bror är kvar i Iran.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår undrar du hur du kan hjälpa din familj att ta sig till Sverige. Jag kommer nedan att gå igenom dina möjligheter samt vad som krävs för asyl respektive familjeåterförening.

Vem har rätt till familjeåterförening?

Om du har permanent uppehållstillstånd i Sverige kan man ha möjlighet att ta in sin familj genom en familjeåterförening. Vad som räknas som närmsta familj beror på åldern av den som ansöker. Om man är över 18 år när ansökan görs omfattas inte föräldrarna av den närmsta familjen utan make/maka, biologiska barn och adoptivbarn under 18 år som då har rätt till uppehållstillstånd genom den som befinner sig i Sverige (se mer på Migrationsverkets hemsida).

I vissa fall kan familjemedlemmar som t. ex. föräldrar eller syskon till en person över 18 år får rätt att få uppehållstillstånd. Du måste dock kunna visa att ni bott tillsammans precis innan du flyttade till Sverige och att ni varit socialt och känslomässigt beroende av varandra i hemlandet (5 kap. 3a § Utlänningslagen). Det är svårt att få igenom ansökan om uppehållstillstånd om det gått många år sedan flytten till Sverige.

Ansökan om asyl

Din familj kan själva ansöka om asyl till Migrationsverkets ansökningsenheter eller vid gränspolisen vid inresan. Framförallt kan din två syskon ansöka om asyl som är under 18 år och har då möjlighet att komma till Sverige som ensamkommande barn. Om någon av dina syskon får uppehållstillstånd innan de fyller 18 år har de själva rätt till familjeåterförening och kan därför ansöka om att era föräldrar ska komma in i Sverige.

Sammanfattningsvis, kan jag inte garantera att något av ovanstående kommer att kunna hjälpa dig och din familj, utan jag kan endast ge dig min rekommendation. Som det ser ut i dagsläget är det väldigt svårt för dig att ta in din familj genom familjeåterförening eftersom du är över 18 år. Det är endast i undantagsfall som Migrationsverket beviljar att en vuxen tar in familj utöver make/maka eller barn.

Därför har ni nog störst chans att ta in din familj genom att de själva ansöker om asyl eller att dina yngre syskon får uppehållstillstånd och ansöker om familjeåterförening innan de fyllt 18 år. Mitt råd är att kontakta Migrationsverket för att få ytterligare hjälp med hur du ska gå tillväga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare