Kan jag ansöka om att flytta tillbaka till Sverige när återreseförbudet slutat gälla?

Hejsan, Jag har bott i Sverige i mer än 5 år med permanent uppehållstillstånd men jag fick uppehållstillståndet på grund av att jag lämnat oriktiga uppgifter. Jag har begått ett brott som är misshandel och jag dömde för 4 månader fängelse och jag betedde mig dåligt efter straffet. När jag säger att jag betedde mig illa menar jag att jag blev arrogant som vill inte lyssna på andra och förolämpa. MV gav mig så många chanser men missade utnyttjade de chanserna. Under domstolens process har jag avslöjat de oriktiga uppgifter jag har lämnat till MV. Jag hade en frivården som jag borde följa varannan vecka för ett år och under ett år gick jag en utbildning för nästa 5 månader. När jag klarade frivården och utbildningen utvisades jag. Nu har det gått 3 år och 5 månader sedan jag utvisade. Jag har 5 år återreseförbud. Min fråga har jag möjlighet att ansöka om att flytta till Sverige när återreseförbudet är klart?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har fått ett återreseförbud i fem  år och du undrar om du kan flytta tillbaka till Sverige när tiden för återreseförbudet har löpt ut.

Reglerna om återreseförbud finns i 8 kap. 21-26§ utlänningslagen.

Vad innebär ett återreseförbud?

Ett återreseförbud innebär att man i princip inte får komma tillbaka till Sverige under tiden som förbudet gäller (8 kap. 23 § utlänningslagen). Ett återreseförbud som meddelats i Sverige gäller i hela Schengenområdet, vilket betyder att återreseförbudet inte bara gäller för resor till Sverige utan till alla länder som ingår i Schengensamarbetet.

När återreseförbudet slutat gälla kan du ansöka om asyl igen

Efter att tiden för förbudet löpt ut (i ditt fall när fem år har gått) så får du alltså resa in i Sverige igen, eftersom förbudet då slutat gälla. Inte förrän efter dessa fem år kan du söka om asyl igen (12 kap. 22 § utlänningslagen). Du har alltså möjlighet att ansöka om att flytta tillbaka till Sverige när återreseförbudet slutat gälla.

Om du vill ha ytterligare juridisk hjälp är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

My FrostRådgivare