Kan jag anmäla någon som påstår att jag tar narkotika för förtal?

Hej!

Min vän skiljde sig för 2 år sen och det har varit en väldigt svår och jobbig skilsmässa. Jag har ställt upp för min vännina och det har gjort att hennes exman även anklagat mig för väldigt mycket. Jag har inte brytt mig innan men nu 2 år senare känner jag att måttet är rågat. Han går runt och säger att jag och min väninna tar kokain. Detta stämmer så klart inte, men vad jag undrar är hur jag kan gå vidare med hans falska ryktesspridning? Jag har barn och detta rykte skadar ju mitt barn indirekt. Kan man göra någon slags anmälan för förtal eller på något vis få honom att förstå vilka konsekvenser detta kan få för mig och mitt barn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan anmäla din väninnas exman för förtal.

I brottsbalken (BrB) finns lagar om brott. Du beskriver att någon sprider falska rykten om dig. Precis som du skriver kan det vara förtal, vilket regleras i BrB 5 kap § 1. Där står att den som utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd döms för förtal till böter. Man döms inte om det var försvarligt att lämna uppgifterna, och det antingen var sant eller man hade skälig grund att tro det. Det betyder att han måste kunna visa att det han påstår är sant, eller att han hade anledning att tro det.

Eftersom att han har anklagat dig för att ta narkotika har han pekat ut dig som brottslig, och antagligen också som klandervärd. Som du skriver får han ju dig att framstå som en dålig förälder när han påstår att du tar narkotika. Om det som du säger inte alls stämmer, och han inte heller hade anledning att tro det, kan han dömas för förtal.

Du kan alltså anmäla till polisen att din väninnas exman har förtalat dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare