Kan jag anmäla min frus son för förtal när han säger att vi är alkoholister?

Kan jag anmäla min frus son för förtal när han tycker och säger att min fru ( Hans mamma ) ?? Och även jag är alkoholister . Fast vi inte är det,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken. För att kunna dömas för förtal krävs det att någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller i övrigt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

Det finns inga familjära begränsningar i möjligheten att anmäla för förtal, det står dig fritt att anmäla din frus son. Att utpeka någon som alkoholist är något som kan falla under förtalsbrottet, det beror dock på hur uttalandet sker. Annars är det möjligt att anmäla för förolämpning, beroende på om uttalandet görs till er personligen eller till andra. Lämnas uppgifterna till andra räknas det som förtal.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare