Kan jag ångra ett köp om jag inte är nöjd med varan?

jag har köpt en gräsklippare idag,jag har provat den, men jag är inte nöjd med varan, har jag rätt att lämna tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av köprättslig karaktär och regleras framförallt i konsumentköplagen (KKL) och lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen).

Bytesrätt, öppet köp och reklamation

Många butiker erbjuder konsumenter att köpa varor med bytesrätt eller öppet köp ett visst antal lagar. Detta är mer än vad lagen kräver och det står alltså säljaren fritt att välja detta, det är inget man som konsument har lagstadgad rätt till. Oftast gäller öppet köp och bytesrätt bara om man inte använt varan. Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel och går inte att avtala bort (3 § KKL). Det du enligt konsumentköplagen har rätt till är avhjälpande av brister i varan, en ny likadan vara, prisavdrag och i vissa fall hävning (22 § KKL) om varan du köpt är felaktig. En vara är felaktig bl.a. om den inte stämmer överens med avtalet (16 § KKL).

Varor köpt på distans

Har du köpt gräsklipparen över internet eller utanför säljarens affärslokaler på annat sätt, exempelvis över telefon, har du dock rätt till 14 dagars ångerrätt från den dag du får varan i din besittning (10 och 12 § distansavtalslagen). Om manutövar denna ångerrätt ska konsumenten på egen bekostnad skicka tillbaka varan och få pengar tillbaka (13 § och 14 § distansavtalslagen). Har konsumenten använt varan i större omfattning än vad som krävs för att avgöra dess funktion ska denne ersätta säljaren för värdeminskning (15 § distansavtalslagen).

Sammanfattning

Har du köpt gräsklipparen på distans, exempelvis över internet, har du 14 dagars ångerfrist men kan behöva ersätta säljaren för eventuell värdeminskning. Har du inte köpt på distans har du endast en lagstadgad reklamationsrätt om det skulle föreligga fel i varan. Öppet köp och bytesrätt erbjuds av många säljare, men det brukar förutsätta att man inte använt produkten.

Hoppas detta var till hjälp för dig! Har du fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här. Vill du veta mer om de rättigheter du har som konsument rekommenderar jag även konsumentverkets hemsida "hallå konsument", jag länkar till den här.

Linn LindelöfRådgivare