Kan jag äga ett aktiebolag samtidigt som jag har en anställning inom kommunen?

Få jag äga ett aktiebolag/vara verklig huvudman och samtidigt arbeta inom kommunen? Jag gör inget i företaget utan stå bara med som ägare. Kan detta ses som ett problem och kan man få sparken för detta? ses det även som en bisyssla även om jag inte gör något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingenting som hindrar dig från att vara aktieägare i ett bolag och samtidigt ha en anställning inom kommunen.

Uppsägning/avsked

För att din arbetsgivare ska kunna säga upp dig måste det föreligga saklig grund. Arbetsgivaren måste först erbjuda en omplacering om det är möjligt, se 7 § lagen om anställningsskydd. Om det inte föreligger giltiga skäl eller om det är en ogrundad uppsägning, exempelvis att din arbetsgivare hittar på ett skäl, räknas det som en fingerad uppsägning, vilken är ogiltig.

Din arbetsgivare kan inte heller avskeda dig, eftersom det kräver att du har åsidosatt dina förpliktelser ordentligt, exempelvis stöld från arbetsplatsen, se 18 § lagen om anställningsskydd.

Du skriver i ditt brev att du inte är aktiv i bolaget, vilket innebär att det inte inkräktar på dina arbetsuppgifter. Alltså behöver inte din arbetsgivare vara orolig för att du inte sköter dina arbetsuppgifter.

Styrelseledamot i bolag

Om du skulle bli styrelsemedlem i bolaget, eller om du är ägare av bolaget kan det ha betydelse vid beslut som fattas i bolaget eller inom den avdelning på kommunen du arbetar. Du kan bli jävig vid beslut, se 8 kap 23 § aktiebolagslagen.

Sammanfattning

Det finns ingenting som hindrar dig från att äga aktier eller hela aktiebolaget samtidigt som du har en anställning inom kommunen, så länge du klarar att sköta dina arbetsuppgifter. Du skriver att du inte är aktiv i bolaget, vilket talar för att det inte är något problem. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen
Björn LotoftRådgivare