FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/08/2017

Kan jag adopteras av min moster och ändå ha kvar min pappa som förälder?

Hej! Jag är 22 år och skulle vilja bli adopterad av min ingifta utgifta moster som jag har vuxit upp med. Skulle det funka och göra en adoption och ändå ha kvar min pappa som förälder? Jag har ingen kontakt med min biologiska mor och vill inte ha någon kontakt heller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan inte adopteras av din moster och ändå ha kvar din pappa som förälder
S.k. närståendeadoption som det handlar om i ditt fall, att bli adopterad av någon du redan har en relation till, får endast göras av ett gift par. (Föräldrabalken 4 kap. 3 §) Hade din pappa varit gift hade alltså hans make/maka kunnat adoptera dig. Tyvärr kan därför inte din moster adoptera dig om du fortfarande ska ha kvar din pappa som förälder.

Rätten till arv är den enda kontakten med din biologiska mor
Eftersom din biologiska mor är din juridiska förälder, så är den enda lagstadgade kontakten mellan er att du har rätt till arv efter henne och att hon har rätt till arv efter dig om du skulle gå bort först (förutsatt att du inte har några barn). Vad gäller ditt eget arv kan du enkelt göra din biologiska mor arvlös efter dig genom testamente. Arvslotten efter henne kan du även avsäga dig om du vill och din laglott (halva arvslotten) kan du som bröstarvinge om du vill avsäga dig mot kompensation. (Ärvdabalken 17 kap. 2 §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare