FrågaFAMILJERÄTTAdoption08/05/2019

Kan jag adoptera mitt vuxna styvbarn?

Hej!

För många år sedan var jag sambo ned en kvinna med två barn. Vi ör separerade sedan många år. Den ena dottern har alltså sin biologiska mamma i livet medan den biologiska pappan aldrig funnits där.

Dottern är nu vuxen och har egen familj.

Jag undrar om det är möjligt för mig att adoptera dottern utan att vårdnaden helt går över till mig? Hennes mamma finns där men hon har ju ingen pappa. Fördelen är ju att jag får en dotter o dottern får en till förälder. Dottern är ju positiv till detta o även mamman. Går detta att göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Vad säger lagen?

Den som har fyllt 18 år får adopteras endast om det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till relationen mellan den som vill adoptera och den som vill adopteras (4 kap 4 § första stycket Föräldrabalk). Det ska särskilt beaktas om den som vill adoptera uppfostrat den som vill adopteras, eller om adoptionen avser att bekräfta en förälder-barn-relation som redan finns (4 kap 4 § andra stycket). När någon som är vuxen ska adopteras måste denne samtycka till adoptionen (4 kap 7 § Föräldrabalk). Den biologiska pappan kan inte säga nej till eller stoppa adoptionen.

I ditt fall

I ditt fall har du levt i hushållsgemenskap med dottern, det låter som att du har varit med och uppfostrat henne och det är ett starkt skäl för adoption. Du har också en god relation till dottern och hennes biologiska mamma. Detta är bra argument att ta upp för adoption.. Att det finns en stark förälder-barn-relation mellan er är också ett viktigt skäl för adoption. För att ansöka om adoption vänder ni er till tingsrätten där dottern bor.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare