FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/11/2018

Kan jag adoptera min sons bästa vän som ska utvisas?

Hej jag är inte gift men skulle vilja hjälpa min sons bästa vän , han är 17år och kom från Iraq och har inga föräldrar.. killen går i skolan men när han fyller 18 så ska han skickas tillbaka till Iraq.. det är ingen som väntar på honom där borta.. jag bor med min syster och väntar på lgh.. finns det någon chans att kunna hjälpa honom ? Jag skulle vilja adoptera honom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna adoptera ett barn under 18 krävs det för det första att adoptionen är "lämplig" (4 kap. 2 § föräldrabalken). Med det menas för det första att själva syftet med adoptionen måste vara att skapa eller befästa en relation som kan liknas vid den mellan förälder och barn. Man vill på så sätt undvika att människor missbrukar adoptionsmöjligheten för att uppnå andra ändamål.

Detta innebär att adoptioner som syftar till att underlätta för den adopterade att få uppehållstillstånd inte anses lämpliga. För att det ska vara möjligt att adoptera pojken i ditt fall måste det alltså tydligt framgå av er relation att skälet till adoptionen är att befästa en redan existerande familjeliknande relation. Bedömningen kommer alltså att till stor del utgå från vad det är för typ av relation ni har och om den kan liknas vid den som normalt finns mellan en förälder och dess biologiska barn. Vid denna bedömning tar man även hänsyn till hur länge ni känt varandra.

Min bedömning är således att det med all sannolikhet inte kommer gå att adoptera pojken. På grund av den framtida utvisningen kommer det vara naturligt för domstolen att misstänka att skälet till adoptionen är att hans ska få stanna i Sverige. Det kommer då ställas ännu högre krav på din och pojkens relation för att domstolen ska anse det vara trovärdigt och lämpligt att bevilja adoptionen, vilket är svårt att uppfylla.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare