FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/11/2018

Kan jag adoptera min sambos barn?

Hejsan!

Jag och min sambo träffades i samma period hon var i slutet på sin graviditet. Den biologiska pappan finns i Mexiko och svarar inte familjerätten när dom vill ha kontakt med honom angående faderskap och han skriver till sambon att han inte vill skriva på några papper. Jag och min sambo har vetat från dag ett att detta är ''min son'' och nu känner vi oss redo för att adoptera så att det blir officiellt eftersom vi försöker att skaffa egna barn tillsammans och har nyligen köpt en stor fin lägenhet tillsammans. Jag har läst lite om att vi måste vara gifta och det planerar vi att bli. Sonen är nu snart 1,5 år gammal och vi är båda över 25 år gamla.

Hur ser det ut får oss att kunna adoptera?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vad som krävs för att du ska få adoptera. Sedan kommer jag rekommendera dig vad du bör göra nu för att gå vidare i processen och sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om adoption blir föräldrabalkens (FB) 4 kap. tillämpligt.

Vad krävs för att du ska få adoptera?

Efter en lagändring för några månader sedan har nu sambor samma möjligheter som gifta att adoptera. Du har alltså rätt att med din sambos samtycke adoptera barnet, se FB 4 kap. 6 §. Ett barn får endast adopteras om det utifrån alla omständigheter anses lämpligt och det är alltid barnets bästa som ges störst vikt, se FB 4 kap. 1 och 2 §§.

Vad behöver du göra nu?

För att ansöka om adoption ska du göra en ansökan hos tingsrätten i den ort där ni bor, se FB 4 kap. 12 §. Socialnämnden kommer sedan att utföra en adoptionsutredning där de utreder om förutsättningarna för adoption är uppfyllda, se FB 4 kap. 15 §. Socialnämnden lämnar sedan ett förslag på beslut till rätten som sedan beslutar om adoptionen ska genomföras, se FB 4 kap. 15 §. Du läsa mer om hur ansökan om adoption går till här.

Sammanfattning

Du har rätt att adoptera barnet med din sambos samtycke. Du behöver skicka in en ansökan till tingsrätten som sedan kommer tillsätta en adoptionsutredning. Sedan kommer det utredas om förutsättningarna för adoption är uppfyllda, om det anses lämpligt och om det är för barnets bästa. Rätten kommer sedan att besluta ifall adoptionen ska genomföras.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare