FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/12/2017

Kan jag adoptera min frus dotter som tillkom via privat insemination?

Hej!

Jag är gift med min dotters biologiska mor och vår dotter är tillkommen via insemination, privat, och har en biologisk/ juridisk far. Situationen nu: min fru är döende i cancer. Vi vill alla att jag adopterar dottern, så att jag och hennes far blir juridiska föräldrar. Är det möjligt? Jag adopterar ju då som ensamstående efter att min fru avlidit. Det är ju för vår dotters bästa att ha två juridiska föräldrar, vi är överens, dottern uttrycker önskan om att jag ska adoptera henne. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ja, det är möjligt för dig att adoptera dottern genom en så kallad närståendeadoption. För att kunna närståendeadoptera ett barn och bli juridisk förälder tillsammans med någon behöver ni vara gifta med varandra, se Föräldrabalken 4 kap. 3-4 §§. I Sverige kan ett barn ha högst två juridiska föräldrar. Om ett barn redan har två juridiska föräldrar behöver alltså en av dem avsäga sig sitt juridiska föräldraskap genom att samtycka till adoptionen.

Detta innebär att du kan närståendeadoptera dottern med faderns (och moderns) samtycke eftersom du är gift med modern och då blir ni två juridiska föräldrar till dottern. Fadern avsäger sig sitt juridiska föräldraskap genom samtycket. Utfallet blir alltså inte som du tänkt dig när modern går bort med tanke på att du då blir den enda juridiska föräldern.

Kort sagt kan du adoptera dottern men fadern kommer i sådana fall inte längre att vara juridisk förälder. Eftersom du inte är gift med fadern är det inte heller möjligt att modern avsäger sig sitt juridiska föräldraskap och att du adopterar "tillsammans" med fadern.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare