FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/05/2018

Kan jag adoptera min frus barn fast den biologiska pappan motsätter sig?

Hej. Jag ska göra en ansökan om en närståendeadoption. Det handlar om en snart 7-årig kille vars biologiska pappa har väldigt sporadisk kontakt med honom, ett par timmar varannan månad ungefär. Mamman har ensamvårdnad. Den biologiska pappan säger att han vill umgås mer men det kommer annat i vägen hela tiden, han har väl egentligen inget större intresse trots att han bara bor ett stenkast ifrån. Han motsätter sig även en adoption. Det är jag som har varit pojkens pappa hela hans liv och tagit det fulla ansvaret, hans mamma och jag blev ilag när hon var gravid med honom. Vi är även gifta sen sex år och har en gemensam biologisk son på 4 år. I övrigt finns inga syskon. Vi vill bl a genomföra adoptionen för pojkens säkerhet, skulle det hända mamman något så vill vi veta att han blir kvar hos mig och lillebrodern. Är det nåt särskilt jag bör ta upp i adoptionsansökan, alltså det skriftliga brevet? Nåt tips att tänka på så att chansen att adoptionen går igenom är så stor som möjlig?

Mvh Pappan 24/7

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler kring adoption finns i 4 kap. Föräldrabalken (FB).

Huvudregeln är att makar inte får adoptera annat än gemensamt, dock finns ett undantag i 4 kap. 3 § FB som anger att den ena maken med den andres samtycke får adoptera dennes barn. Om barnet har fyllt 12 år vid adoptionen så måste hen själv ge sitt samtycke till den (4 kap. 5 § FB), medan om barnet är yngre så tas domstolen hänsyn till dess vilja beroende på ålder och mognad (4 kap. 6 § 1 st. FB).

Enligt 4 kap. 5 a § FB krävs samtycke från båda föräldrarna vid adoption av barn som ej fyllt 18 år. I det andra stycket framgår dock att sådant samtycke inte krävs om bara den ena föräldern har vårdnaden. Samtycke från den biologiska pappan behövs alltså inte om han inte har del i vårdnaden. Han ska dock ges en chans att höras i ärendet om det är möjligt (4 kap. 10 § 3 st. FB).

När domstolen prövar om adoptionen får äga rum är barnets bästa avgörande vid bedömningen. En sådan sak kan exempelvis vara att den som vill adoptera barnet också har uppfostrat det och att barnet ser denne som sin förälder. Hänsyn kommer som sagt också tas till pojkens egen vilja beroende på hans ålder och mognad.

Sammantaget så kommer domstolen att göra det som anses bäst för barnet. Om barnet har vuxit upp hos er och ser dig som sin förälder är det skäl som starkt talar för att en adoption kommer medges.

Behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag dig att boka en tid med Lawlines jurister, vilket du kan göra här!

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare