FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/08/2016

Kan jag adoptera en person för att den ska bli min lillasyster?

Hej, jag har blivit som en extra dotter för ett gift par på 30+. Mannen i detta gifta par har en dotter sedan tidigare förhållande en dotter, då både han och han ex fru har delad vårdnad. Jag är 18år (snart fyllda 19) och undrar om det finns en möjlighet om det går att adoptera denna dotter som min lillasyster då hon är 15år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Om jag har förstått din fråga rätt vill du att dottern ska bli din syster i rättslig mening, och det är på det jag kommer svara på. Stämmer inte mitt antagande får du lämna en kommentar och utveckla din fråga så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

Tyvärr finns det inga lagar och regler som möjliggör för dig att adoptera dottern till att bli din lillasyster. Enda sättet för er att bli syskon i rättslig mening är om det gifta paret skulle adoptera dig. Regler angående adoption kan du läsa om i 4 kapitlet föräldrabalken.

Mikael JonassonRådgivare