FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/03/2019

Kan jag adoptera bort mitt nyfödda barn?

Hej. Fick barn för två veckor sedan som har stora hjärnskador. Kan jag adoptera bort henne? Vill helst få detta gjort omgående.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder er till Lawline med din fråga. Adoptionsfrågor regleras i föräldrabalken.

Barnets bästa är viktigt vid adoptionsfrågor
Barnets bästa är utgångspunkten vid alla frågor som rör adoption (4 kap. 1 §). Det innebär att det är barnets bästa går före föräldrarnas intresse vid bedömningen om adoptionen ska genomföras eller inte . Vad barnets bästa är kan inte jag på förhand avgöra, utan bedömningen sker av domstol utifrån omständigheter i det enskilda fallet.

Det görs en lämplighetsbedömning
Vid adoption görs är en s.k. lämplighetsbedömning där man beaktar samtliga omständigheter. Barnet får endast adopteras bort om det vid lämplighetsbedömningen anses att adoptionen är lämplig (4 kap. 2 §). Föräldrarnas vilja är en omständighet som har betydelse vid bedömningen, men som jag tidigare nämnt så prioriteras barnets bästa framför föräldrarnas vilja. Enligt förarbetena till lagen så förutsätter en adoption att det finns en brist gällande föräldrarnas vilja eller förmåga att ta sitt ansvar över barnet (prop. 2017/18:121 s.142).

Samtycke krävs från vårdnadshavare
Ett barn får inte adopteras utan samtycke från sin/sina vårdnadshavare. Innan ett samtycke lämnas ska de berörda bli informerade om vad en adoption innebär (4 kap. 8 §). Samtycke från den som fött barnet får lämnas först när föräldern har återhämtat sig tillräckligt efter barnets födelse (4 kap. 9 §). Enligt förarbeten till lagen är det upp till domstol att bedöma om modern har återhämtat sig tillräckligt efter förlossningen (prop. 2017/18:121 s. 125f). Kvinnan måste ha återhämtat sig både fysiskt och psykiskt. Tidsperioden bör inte understiga sex veckor ( prop. 1980/81:112 s. 12f).

Socialnämnden utreder förutsättningarna för adoption
Domstolen ska ge socialnämnden i uppdrag att utse någon som ska genomföra en adoptionsutredning. Uppdraget ska lämnas till socialnämnden i den kommun där barnet har sin hemvist (4 kap. 14 §). Genom utredningen ska det fastställas om förutsättningarna för en adoption är uppfyllda. Utredningen redovisas sedan för rätten och utredaren lämnar förslag till beslut (4 kap. 15 §). Det är sedan upp till domstolen att besluta om en adoption får genomföras eller inte.

Vad innebär en adoption?
Om barnet adopteras bort kommer ditt föräldraskap att upphöra och adoptivföräldrarna kommer ses som barnets föräldrar (4 kap. 21 §). Så snart det är lämpligt ska barnets adoptivföräldrar upplysa barnet om att denne är adopterad (4 kap. 23 §). Barnet har nämligen rätt att få veta sitt ursprung.

Sammanfattning
Barnets bästa är det viktigaste när det gäller adoption. Det görs en lämplighetsbedömning där föräldrarnas vilja också har betydelse. För att en adoption ska få göras krävs det samtycke från barnets vårdnadshavare. Har din dotter ytterligare en vårdnadshavare krävs alltså även dennes samtycke. Samtycke från barnets moder kan inte ges förens hon återhämtat sig efter förlossningen, vilket minst är efter sex veckor. Eftersom din dotter föddes för cirka två veckor sedan kommer samtycke inte kunna lämnas ännu. Det innebär att en adoption inte kommer kunna genomföras omgående. Skulle adoptionen sedan gå igenom kommer barnet inte längre ses som din dotter utan föräldraskapet kommer överföras till hennes adoptivföräldrar

Jag kan inte besvara frågan om du kommer få adoptera bort ditt barn, utan det är upp till domstolen att avgöra efter utredning från socialnämnden. Jag hoppas ändå att mitt svar är till hjälp för dig.

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare