FrågaFAMILJERÄTTAdoption16/03/2018

Kan jag adoptera bort mitt barn eller placera det i familjehem?

Hej!

Är gravid, märkte att jag var gravid då det var försent att göra abort.

Kan jag adoptera mitt nyfödda svenska barn inom Sverige till en svensk familj. Eller lämnar det till ett fosterhem/ fosterfamilj

Mvh Madde

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som inte har fyllt 18 år får inte adopteras utan föräldrarnas samtycke. Moderns samtycke får inte inhämtas innan hon har återhämtat sig tillräckligt efter förlossningen (4 kap. 5 a § föräldrabalken). Tiden från förlossningen till dess moderns samtycke kan inhämtas bör normalt inte understiga sex veckor. Yttrande ska även inhämtas från socialnämnden i den kommun där sökanden är folkbokförd och från socialnämnden i den kommun där den som har vårdnaden om barnet är folkbokförd. Du kan alltså adoptera bort ett barn i Sverige. Du kan även ansöka om familjehemsplacering enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen. Gemensamt för adoption och placering i familjehem är att samtycke krävs av båda föräldrarna.

Jag rekommenderar att du vänder dig till socialtjänsten i den kommun där du bor om du anser att du inte kan vårda barnet. De hjälper till med adoptionsfrågor och kan handleda dig i detta ärende. I slutändan är det tingsrätten som beslutar om adoption utifrån vad som är bäst för barnet men för din del bör du vända dig till socialtjänsten först.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare