Utgör fusk och plagiat på universitetet ett brott? Vad blir konsekvenserna?

Hej! Kan fusk och plagiat på universitet även utgöra brott enligt svensk lagstiftning, vilket studenten i fråga kan polisanmälas eller stämmas för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fusk och plagiat på universitetsnivå regleras framför allt i högskoleförordningen, mer specifikt i 10 kap. I 10 kap. 1 § framgår det att ”disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas”. De disciplinära åtgärder som kan vidtas om en student plagierar något annans verk eller på annat sätt fuskar är varning och avstängning (10 kap. 2 §). Om ett beslut om avstängning tas får eleven inte delta i undervisningen eller någon annan typ av universitets verksamheter, dock kan beslutet gälla i högst 6 månader.

Det rör sig således framför allt om disciplinära åtgärder vid universitet i fråga om en student blir ertappad med fusk eller plagiat. Just plagiat innebär dock ett immaterialrättsligt intrång, vilket gör att det skulle kunna bli en rättssak av det hela ifall en åklagare väcker åtal om upphovsrättsbrott efter begäran av upphovsrättshavaren. Enligt lagen om upphovsrätt till konstnärliga och litterära verk (URL) erhåller skaparen av ett litterärt verk upphovsrätt till det, om inte upphovsrätten har övergått till en annan (genom exempelvis ett licensavtal). Om en student väljer att kopiera någon annans uppsats till exempel, utan dennes tillstånd, och lämnar in arbetet som sitt eget skulle det kunna utgöra ett intrång i upphovsrätten (2 § URL). Personen som gör ett sådant intrång, om det sker uppsåtligen, kan då dömas för upphovsrättsbrott till böter eller fängelse i högst två år (53 § URL).

Det allra vanligaste är alltjämt att plagiat och fusk på universitet enbart resulterar i disciplinära åtgärder såsom en varning eller avstängning. Risken att det skulle resultera i en rättssak bedömer jag alltså är förhållandevis låg.

Hoppas det gav svar på din fråga och hör gärna av dig till Lawline igen om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare