Kan ett rykte om att jag suttit i fängelse göra att jag förlorar mitt jobb?

En person på mitt arbete sprider rykte om mig att jag har suttit i fängelse kan jag förlorar mitt jobb?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så att du undrar om du kan bli av med jobbet pga. ett rykte om att du suttit i fängelse. Ett rykte att du suttit i fängelse implicerar att du begått ett brott. Vidare tolkar jag det som att du faktiskt inte begått ett brott utan att det bara är ett rykte. Fråga om du kan bli av med jobbet pga. detta rykte regleras av reglerna för begränsningar i uppsägelserätten som finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Det finns två sätt att bli av med jobbet på arbetsgivarens initiativ, antingen genom uppsägning eller avskedande. Skillnaden mellan dessa former är att en uppsägning följs av en uppsägelsetid medan ett avskedande innebär att anställningen upphör direkt.

Avskedande

Din arbetsgivare kan inte avskeda dig om du inte grovt har åsidosatt dina åligganden mot din arbetsgivare (18 § första stycket LAS). Att en arbetstagare har begått brott kan utgöra en grund för avskedande. Dock betyder inte en fällande dom automatiskt att grund för avskedande föreligger. Det är skillnad mellan brott som begåtts i tjänsten och brott som begåtts utanför tjänsten. När det gäller brott begångna i tjänsten så ska arbetsgivare inte behöva tolerera våld på arbetsplatsen. Även stöld från arbetsplatsen utgör ofta grund för avsked. När det däremot gäller brott begångna utanför arbetsplatsen så kan brott som arbetsgivaren inte vill bli förknippad med utgöra grund för avsked. Dock får inte arbetsgivaren åberopa en omständighet som den känt till i mer än två månader.

Uppsägning

För att din arbetsgivare ska kunna säga upp dig krävs det att det föreligger saklig grund för uppsägning (7 § första stycket LAS). Begångna brott utgöra en saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren får inte åberopa en omständighet som den känt till i mer än två månader.

I ditt fall

Om du skulle ha begått ett brott som ligger till grund för ryktet att du suttit i fängelse så kan det utgöra grund för avsked eller uppsägning. Dock så tolkar jag det som att det bara är ett rykte. Bara ett rykte om att du suttit i fängelse kan inte utgöra grund för varkens avsked eller uppsägning.

Arbetsmiljö

Att det cirkulerar ett nedvärderande rykte om dig på din arbetsplats är ett arbetsmiljöproblem. Att sprida ett rykte om dig med avsikt att skada ditt anseende är förtal. I arbetsmiljöverkets föreskrifter beskrivs förtal som ett exempel på kränkande särbehandling. Din arbetsgivare har ett ansvar att agera och jobba förebyggande mot kränkande särbehandling av arbetstagare på arbetsplatsen.

Det du borde göra är att vända dig till din arbetsgivare och förklara att du inte suttit i fängelse. Om du vill ha något att bevisa detta med så kan du begära ut ditt belastningsregister. Berätta för arbetsgivaren om ryktet som cirkulerar och begär att din arbetsgivare agerar mot detta.

Om du är medlem i en fackförening kan du få hjälp av den i frågor som gäller ditt arbete. Frågor som rör arbetsmiljön kan du även vända dig till skyddsombudet på din arbetsplats för att få hjälp med.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar utöver det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare