Kan ett parkeringsbolag utfärda böter på privat mark?

Hej. Kan en p-vakt bötfälla en bil på privat mark, trots att inte 6 min har gått? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om en parkeringsvakt kan bötfälla en bil på privat mark.

Parkering på privat mark regleras i lagen om kontrollavgift (LKOP). Lagen säger att en markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får enligt lagens förutsättningar ta ut en så kallad kontrollavgift om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som har beslutats (1 § LKOP). En kontrollavgift är en typ av parkeringsbot.

Markägaren kan välja att övervaka marken själv eller överlåta rätten att övervaka marken till någon annan som har lämplig utbildning, exempelvis ett parkeringsbolag (2 § andra stycket och 12 § LKOP).

Viktigt att poängtera är att en kontrollavgift enligt lagen endast får tas ut om parkeringsvillkoret eller förbudet tydligt har tillkännagetts genom vägmärkesskyltning på platsen (3 § LKOP).

Om parkeringsbot får utfärdas eller inte “trots att inte 6 min har gått” beror på vad för villkor som gäller för just den parkeringen. Exempelvis hur länge man får stå där, om avgift för parkeringen ska betalas eller om det till och med råder parkeringsförbud på platsen.

Sammanfattningsvis kan en parkeringsvakt bötfälla en bil som står olovligt parkerad på privat mark, eftersom att markägaren kan överlåta övervakningen av parkeringen till ett parkeringsbolag. Angående det sex minuterna är det svårt för mig att svara på vilken betydelse de har i sammanhanget, då det beror på vilka regler som gäller för parkering inom just det området.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare