Kan ett företag sätta pris hur högt de vill och ta ut hur stor vinstmarginal de vill?

Finns det något vinstmarginal för företag? Kan företag säljer produkter för 3x vanlig pris ? Finns det något lag i konsumentverket som skydda konsumenten ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är det rättsligt tillåtet för företag att ta ut en stor vinstmarginal?

Jag misstänker att lagen du efterfrågar är konsumentköplagen, denna finns inte i konsumentverket, den finns i lagboken, fysiskt eller digitalt, som egentligen är en samling (SFS) bestämmelser som röstats i genom i Riksdagen. Nej något sådan marknadsingripande bestämmelse finns inte i konsumentköplagen.

Svaret är kort: Ja, det är tillåtet för företaget att sätta vilket pris de vill. Ekonomiska teorier förklarar i vissa fall varför likadan vara skiftar i pris, vilket beror på efterfrågan beroende på vilken tid och plats etc. En viss vara kan vara mer värd om du kan köpa den på natten när alla andra butiker är stängda. Därför vore det orimligt att lagstifta om ett vinstmarginaltak. Tanken är att konsumenterna skyddas av den ekonomiska marknaden själv. De företag som tar för mycket betalt slås ut när kunder väljer dess konkurrenter istället. Med det sagt finns dock en bestämmelse som skyddar konsumenter och alla andra för den delen, från så kallade oskäliga villkor, däribland priset och den finns i 36 § avtalslagen.

Företag kan alltså sälja produkter för tre gånger vanligt pris, så länge det inte är oskäligt, i det beaktas samtliga omständigheter så som om det kan finnas en särskild ekonomisk anledning. Utgångspunkten är att rättsordningen inte lägger sig i företags prissättning och marknadens prisbild, det sköter marknaden bäst själv. Undantaget är marknadsdominerande företag som har monopol på en viss marknad. Dessa får inte utnyttja sin position hur som helst, men det är en annan fråga.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare