Kan ett dödsbo bli skyldigt att betala den avlidnes ev. böter och skadestånd?

Vår son omkom i en bilolycka . Efter snart 4 månader har vi ingen slutgiltig dödsorsak eller polisrapport. Vi tror att efter olika uppgifter så kommer han att anses som vållande . Kan dödsboet bli skyldig till att betala eventuella böter och skadestånd ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Böter - straffrättslig del

När en person har avlidit brukar målet avvisas, varför en påföljd såsom böter inte kan bli aktuell (se t. ex NJA 1988 s 51). Därför kan inte heller dödsboet tvingas betala någon böter.

Skadestånd - civilrättslig del

Annorlunda ligger det till med skadestånd, som är ett civilrättsligt anspråk frikopplat från det straffrättsliga ansvaret. Dödsboet svarar för den dödes skulder (10 kap. 10 § handelsbalk). Alltså kommer kvarlåtenskap från dödsboet att gå till att betala skulder, som t. ex skadeståndet. Det kan dock understrykas att skulderna inte "ärvs" - om kvarlåtenskapen i dödsboet inte räcker till för att betala skadeståndet blir inte dödsbodelägarna skyldiga att betala.

Lawline RådgivareRådgivare