Kan ett borgensåtagande aktualiseras antingen inför eller efter en konkurs

Hej,

Jag har ett AB med ett hyreskontrakt för en lokal där jag har gått i personlig borgen.

Avtalet löper på 5 år.

Om mitt AB inom denna period skulle gå i konkurs/avvecklas kan min hyresvärd då kräva mig personligen på hyra för resterande år. Eller bara på eventuell skuld fram till en konkurs/avveckling.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som du givit säkerhet i form av personlig borgen för företagets hyreskontrakt.

Borgensåtagandet inträder när bolaget är insolvent, dvs när bolaget inte längre kan betala sina skulder i tid. Isåfall har hyresvärden rätt att vända sig till dig för att kräva betalning. Om ditt bolag träder i konkurs får hyresvärden enbart betalt i den mån vad som kan beräknas flyta ut ur konkursboet, fram tills dess kan du bli personligt betalningsskyldig för hyran. Bolagets konkurs och din betalningsskyldighet sammanfaller inte utan behandlas som två olika saker. ( jfr 10 kap. 9 § Handelsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare