FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2021

Kan enskild egendom förlora sin status som enskild

Hej! Jag fick en fastighet i går av min far, gåvan jämte avkastning skall utgöra min enskilda egendom. Jag är då gift. Jag säljer fastigheten och vi köper en ny fastighet gemensamt med de pengar jag fått från försäljningen av min fastighet. Vi skils och då är frågan hur bodelning räknas?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som du undrar om de pengar som är din enskilda egendom fortsätter att vara det även om ni köper ett nytt hus tillsammans.

Huvudregeln är att det som ersätter enskild egendom fortsätter att vara enskild egendom (7 kap. 2 § 1 stycket 6 punkten Äktenskapsbalken). Det vill säga, säljer man ett hus som är enskild egendom är de pengarna enskild egendom. Köper man sedan ett nytt hus med de pengarna är det huset också enskild egendom osv. I vissa fall har domstolen dock ansett att enskild egendom upphör att vara enskild på grund av att pengarna mellan makarna, så att säga, blandats ihop för mycket.

Att bara köpa ett nytt hus tillsammans med gemensam äganderätt föranleder i normalfallet inte att pengarna blandas ihop i den grad att den enskilda egendomen upphör att vara enskild.

Det viktigaste är att du under tiden som pengarna från din sålda fastighet är just pengar, håller de åtskilda. Gärna på ett helt eget konto för bara just de pengarna som bara du har tillgång till.

Det är också bra om din andel av pengarna du lägger in i det nya huset motsvarar den andel du äger i huset. Detta kan ni klargöra genom att skriva ett samägandeavtal där det framgår vilken andel ni äger i det nya huset.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare