Kan ena parten slippa betala en skuld när solidariskt betalningsansvar föreligger?

Hej! Min dåvarande partner och jag tog ett lån 1995. Vi betalade tillsammans, som gifta, av lite drygt hälften. Vi är nu skilda och har fått brev från kronofogden med anmodan att betala resterande belopp. Mitt ex vägrar och tycker jag ska betala hela beloppet. Han säger att han ska anlita ett ombud om jag går vidare med saken. Vi har båda skrivit under lånereversen. Vad gäller? Kan han "komma undan"? I brevet från kronofogden stod att vi solidariskt skulle betala summan. Vi fick varsitt brev där vi båda står som betalningsskyldiga på båda breven. Någon solidaritet från hans sida finns inte. Jag har inte råd att driva saken till domstol. Det kvarvarande beloppet är ca 25000.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har valt att modifiera de mer specifika uppgifterna i din fråga för att säkerställa din anonymitet.

Bestämmelserna som reglerar skuldebrev och lån återfinns i skuldebrevslagen (SkbrL).

Huvudregeln enligt 1 kap 1 § SkbrL är att varje person som har tagit ett lån ansvarar för att betala sin skuld. I detta fall är du och din fd make gemensamma låntagare, i dessa fall gäller principen om solidariskt betalningsansvar. Det innebär att man svarar för en skuld "en för alla, alla för en". Borgenären har därför rätt att kräva hela skuldens belopp av den ena parten, se 1 kap 2 § SkbrL.

Äktenskap är i sig inte en omständighet som ligger till grund för solidariskt ansvar. Makars ekonomier är nämligen helt skilda från varandra, se äktenskapsbalken 1 kap. 3 §. Det solidariska betalningsansvaret bottnar istället i att ni utfärdat skuldebrevet tillsammans.

Om någon av er låntagare betalar mer än sin egen andel till borgenären har denne därefter så kallad regressrätt mot den andra låntagaren(även kallad gäldenär). I detta fall skulle det betyda att du kan föra regresstalan mot din fd make, förutsatt att du betalar för mer än din andel i skulden, se 1 kap 2 § andra stycket SkbrL.

Detta sagt med utgångspunkt i att ni inte har avtalat om delat ansvar med borgenären, som då hade inneburit att borgenären endast kan kräva dig på din del i lånet.

Sammanfattningsvis betyder detta att du troligtvis är skyldig att betala hela beloppet till borgenären men att du i efterhand har regressrätt mot din fd make för hans kvarstående belopp i skulden. Känner du dig osäker kring processen kan du alltid boka tid hos någon av våra erfarna jurister för ytterligare hjälp och vägledning här på Lawline. Boka tid kan du göra här.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare