Kan en vårdnadshavare besluta om skolbyte och flytt utan den andra vårdnadshavarens medgivande?

Hej, jag ligger i tvist med mitt ex om vårt barns boende. Exet har valt att flytta 10 mil bort och vill nu flytta även barnet. Då vi haft växelvis boende är barnet sen oktober folkbokförd här och har gått kvar i sin skola där hen gått sen dagis. Då jag pga sjukdom inte kunde närvara på muntlig förberedelse i tingsrätten denna vecka blev detta framflyttat till februari. Idag kom kopia från tingsrätten där exet beslutat att mot min vilja flytta barnet from skolstarten 9 januari. Barnet kommer då att bo där på heltid. Jag kommer inte skriva på vare sig flyttanmälan eller skolbyte. Kan exet flytta barnet ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Med alldeles för lite information om just ditt ärende kan jag generellt säga att en flyttanmälan och ett skolbyte endast kan genomföras om samtliga vårdnadshavare godkänner beslutet. En skola får inte ta emot en elev från en annan skola om en vårdnadshavare motsätter sig flytten. Det blir därför omöjligt att skriva in barnet i en ny skola om denne redan är inskriven i en annan. En flyttanmälan ska heller inte godkännas om inte båda vårdnadshavares namnteckning finns på handlingen.

För att det inte ska bli några felaktiga registreringar så rekommenderar jag att du kontaktar både folkbokföringen och den "nya" skolans rektor om att barnet inte ska registreras om hos dem. Myndigheter har tyvärr en tendens att slarva med att kontrollera att beslut fattats av båda vårdnadshavare, framförallt inom skolorna.

Förutsättningen är att ni båda är vårdnadshavare, för endast om du inte är det eller det finns tvivelaktigheter i föräldraskapet kan sådant beslut tas utan att du får bestämma. Du skulle veta om det var så eftersom socialtjänsten skulle ha bedrivit en utredning om detta och fattat ett sådant beslut.

Barnet ska rimligen bo kvar på den nuvarande orten och gå kvar i den nuvarande skolan tills tingsrätten beslutar annat. Är barnet äldre, i 11 års åldern, kommer tingsrätten lyssna på vad barnet själv tycker om flytt och skolbyte och besluta efter det.

Jag hoppas du fått lite svar och att ni får till den muntliga förberedelsen inom kort. Det är viktigt att barnet inte hamnar i en situation där denne inte vet vad som ska hända. Det är otroligt stora beslut för ett barn att byta hem och skola och det behöver därför redas ut så fort som möjligt.

Lycka till

Jennie NilssonRådgivare