FrågaÖVRIGTÖvrigt27/01/2023

Kan en utlänning som har varit gift med en utlandssvensk i tio år erhålla svenskt medborgarskap?

Hej! Jag är svensk medborgare sedan 1990. Jag bodde i Sverige från 1987 till maj 2009, jag var gift med en svenska fram till 2011 och har två söner som bor i Sverige nu. Vi skilde oss 2012. År 2009 flyttade jag till Dubai för en utlandstjänst på uppdrag av Scania där jag träffade min nuvarande fru och vi har varit gifta sedan februari 2013. Sedan 2009 fram till nu jag har jobbat för Scania i olika länder som expatriat och min lön betalas ut i mitt konto i Sverige. Jag har två år kvar på mitt nuvarande utlandskontrakt med Scania i Scania East Africa i Nairobi och vi fundrar på att flytta tillbaka till Sverige och fortsätta med min anställning på Scania tills det är tid för pensionen. Jag har hört att om man har varit gift med en svensk mer än 10 år och bor utomlands men har avsikt att flytta till Sverige med anknytning till Sverige kan man ansöka om svenskt medborgarskap. Stämmer det? Om svaret är ja. Vad bör vi göra? Var kan vi skicka ansökan? Tacksam om ni kan vägleda oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om svenskt medborgarskap (medborgarskapslagen).

Allmänna hållpunkter

Huvudregeln återfinns i 11 § medborgarskapslagen vari sägs att en utlänning kan efter ansökan beviljas svenskt medborgarskap (naturaliseras), om han eller hon har 1. styrkt sin identitet, 2. fyllt arton år, 3. permanent uppehållstillstånd i Sverige, 4. hemvist här i landet sedan fem år (punkten c) och 5. haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt. Märk väl att grundregeln egentligen kräver att det föreligger en uppnådd hemvist-tid om fem år.

Från huvudregeln görs vissa undantag, vilka följer av 12 § medborgarskapslagen. Däri anges att om kraven i 11 § inte är uppfyllda får, om inte annat följer av bestämmelsens andra stycket, sökanden (din hustru) ändå naturaliseras, om 1. sökanden tidigare har varit svensk medborgare, 2. sökanden är gift eller sambo med en svensk medborgare, eller 3. det annars finns särskilda skäl till det. Och i det här fallet aktualiseras den andra punkten.

Bedömningen i förevarande fall - Vad gäller?

Ibland brukar det talas om en treårsgräns. Den är dock inte är lagstadgad. Treårsgränsen kan alltså inte utläsas av lagtexten. Istället har den gränsen kommit till uttryck i praxis och i samband med tillämpningen av bestämmelsen i 12 § 1 st. 2 p. medborgarskapslagen. Principen bygger på att en utomnordisk medborgare (som din hustru) som är gift med en svensk medborgare i regel kan naturaliseras efter tre års hemvist om äktenskapet varat i minst två år och anknytningspersonen, dvs. den svenska medborgaren (du), innehaft sitt medborgarskap under de senaste två åren, se Migrationsöverdomstolens (MIG) avgörande MIG 2007:28. Värt att nämna är att en person som levt i Sverige illegalt eller under falsk identitet inte ges samma dispens som annars brukar ges till en person som sammanlever med en svensk medborgare, se rättsfallet MIG 2017:7.

När det sedan gäller den tioårsgräns som du tar upp kan följande sägas. Precis som i fallet med den ovan nämnda treårsgränsen är den här gränsen inte heller lagreglerad. Enligt lagkommentaren till medborgarskapslagen gäller att sökanden (din hustru) är bosatt utanför det land som hon är medborgare i (vilket inte verkar vara fallet här). Därutöver är er gemensamma anknytning till och samhörighet med Sverige liksom längden på ert äktenskap av avgörande betydelse. Och när det gäller äktenskapets längd är utgångspunkten för att kunna få full dispens från hemvistkravet (se ovan) att utlänningen ska ha varit gift med en svensk medborgare under minst tio år. När det gäller kravet på samhörighet med Sverige avses bl.a. regelbundna besök i landet, anställning vid svensk utlandsmyndighet, svenskägt företag eller annan svensk organisation. Även sökandens (din hustrus) kunskaper i svenska kommer att beaktas. Notera alltså att ett tioårigt äktenskap inte alltid ensamt är räcker för att beviljas undantag från huvudregeln och kravet på hemvist-tid. Från praxis kan avgörandet MIG 2018:11 nämnas.

Ovan skriver du förvisso ”med anknytning till Sverige”, men inte vilka anknytningspunkter som föreligger i din hustrus fall. Utifrån din ärendebeskrivning och den information som följer av denna har jag dessvärre svårt att se att din hustru i dagsläget skulle lyckas med en ansökan om svenskt medborgarskap. Däremot finns det ju ingenting som säger att hon inte skulle kunna få ett uppehållstillstånd i Sverige, men den frågan faller utanför ditt ärende och kommer således inte att behandlas här.

Notis: MIG styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (migrationsdomstolarna) samt Polismyndigheten och Migrationsverket informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger den här typen av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare