FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/04/2019

Kan en säljare ta tillbaka ett köpeobjekt om jag fått den i min besittning?

Vi, jag och min bror, skulle köpa ett begagnat förtält till en husvagn för 8000kr. Ägaren sa att vi skulle betala vad vi kunde per månad. Sen blev det 1000kr/månad. Och kunde vi inte så var det okej. Det finns inget skrivet ej heller vittnen. Har betalt 1200. Kan inte betala nu, då vi fått dåligt med pengar. Söker jobb men har inte fått något än. Hon har skrivit ett otrevligt inlägg på Facebook om att "betala för h-e annars kommer jag och tar tältet".

Kan hon bara göra det?

1200 är ju 15% av tältet. Och kan hon ens gå in på vår husvagns plats (staket runt) och ta tältet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått det så handlar det om ett köp mellan privatpersoner. I dessa fall gäller köplagen.

Enligt 54 § 4 stycket köplagen kan inte säljaren häva köpet om ni väl har fått tältet, så länge säljaren inte förbehöll sig rätten till att göra detta när ni ingick avtalet. Säljaren har då endast rätt att kräva betalning av er, och kan inte kräva tillbaka tältet.

Om säljaren skulle komma och ta tillbaka tältet genom tvång så skulle detta även vara brottsligt, eftersom säljaren inte anses vara ägare till objektet längre.

Säljaren kan alltså inte ta tillbaka tältet. Säljaren har endast möjlighet att kräva betalning och att få dröjsmålsränta på betalningen om ni är försenade med denna.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare