FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/05/2019

Kan en säljare ångra sig efter avtal har träffats?

Hej, jag hittade en bil av en privatperson på blocket och efter ett telefonsamtal kom vi överens om att jag skulle köpa bilen. Säljaren ville ha handpenning som säkerhet och denna skickades såklart. Har även fått bekräftelse på sms från säljaren med avtalad köpesumma, reg nr och att denne har tagit emot handpenning. Några timmar senare ringer säljaren och förklarar att han har ångrat sig och vill skicka tillbaka handpenningen. Antagligen har han under tiden blivit erbjuden mer pengar av någon annan för bilen. Är detta ok? Jag tänker att säkerheten av att skicka handpenning borde fungera åt båda hållen och säljaren får inte heller dra sig ur? Kan jag kräva honom på ersättning?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder till till lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att din fråga berör dels vad som gäller kring ert avtal, och dels om du kan ha rätt till ersättning på grund av avtalsbrottet. Jag kommer vid besvarande av din fråga använda mig av avtalslagen (här) och köplagen (här).

Avtalet

När du och personen som har bilen till försäljning på blocket hörs via telefon träffar ni ett muntligt avtal, enligt 3 § 2 st. AvtL. Muntliga anbud måste som utgångspunkt antas genast. Någon acceptfrist gäller således inte här som det gör vid anbud via brev eller liknande. Av förarbetena ges intrycket att det är för sent att acceptera ett anbud om ett samtal övergår i ett annat samtalsämne, vilket förtydligar att anbudet måste antas genast. I ditt fall är det tydligt att det har ingåtts ett muntligt avtal. Som bevismedel är även de sms du skriver om betydelsefulla då de kan hjälpa dig att styrka avtalets ingående.

Köpet

En bil är lösöre, och eftersom du och personen med bilen bägge är privatpersoner blir köplagen tillämplig. Denna lag är dock dispositiv, dvs gäller endast om inget annat är avtalat. Det framgår inte något om några överenskommelser mellan dig och bil innehavaren, jag kommer därför utgå från att några sådana inte finns.

Säljaren i detta fall har inga möjligheter att ångra avtalet eller köpet i enlighet med lagen, om inte något kontraktsbrott skett - vilket inte är fallet här. Du har alltså ingen skyldighet att acceptera detta. Om bilen inte levereras är det dröjsmål vid avlämnandet av varan, du som köpare får då enligt 23–29 §§ KöpL kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofie FalkRådgivare