Kan en person som har uppehållstillstånd och svenskt id-kort åka till Tyskland utan pass?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, ett giltigt pass krävs alltid

På Migrationsverkets hemsida går det att utläsa att ett giltigt pass och uppehållstillståndskort alltid krävs, åtminstone om personen i fråga vill återvända till Sverige efter en utlandsvistelse i exempelvis Tyskland. Kravet gäller oavsett om uppehållstillståndet är permanent eller tidsbegränsat.

Du hittar mer information kring detta på följande länk: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Lamna-Sverige/Resa-fran-Sverige-med-uppehallstillstand.html

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare