Kan en ordningsbot påverka min möjlighet att få permanent uppehållstillstånd?

Hej, Jag har kört mot en stoppskylt och jag fick betala böter som var en ordningsbot. Därefter blev mitt körkort återkallat från transportstyrelsen i 2 månader. Jag förstår att få en ordningsbot kommer att syns på belastningsregistret men kommer detta påverka kravet från migrationsverkets för att ha ett skötsamt liv i Sverige? Jag kommer snart att ansöka för en permanent uppehållstillstånd och jag undrar om detta kommer att påverka beslutet från migrationsverkets. Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tolkning av fråga och lagrum

Jag tolkar det som att du har fått en ordningsbot och att du undrar ifall det kan komma att påverka dina möjligheter att få ett beviljat permanent uppehållstillstånd (PUT).

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av utlänningslagen (UtlL).

Kommer ordningsboten påverka dina möjligheter att få permanent uppehållstillstånd?

För att beviljas PUT finns det vissa särskilda krav som måste vara uppfyllda. Det krävs bland annat att personen som ansöker kan försörja sig själv samt att det med hänsyn till utlänningens förväntade levnadssätt inte råder tveksamhet om att ett permanent uppehållstillstånd bör beviljas ( 5 kap 7 § UtlL). Det krävs även att personen bott i Sverige en viss period samt uppfyller kraven för fortsatt uppehållstillstånd. Kraven innefattar att den som ansöker om PUT lever ett skötsamt liv.

Hur bedömer migrationsverket om personen lever ett skötsamt liv?

När migrationsverket kollar på om du lever ett skötsamt liv gör de detta genom att kolla på om du tidigare varit skötsam. Migrationsverket kommer alltså att kolla på om du tidigare är dömd eller misstänkt för något brott. Eftersom du har fått en ordningsbot är det alltså någonting som migrationsverket kommer kunna se och kunna väga in i sin bedömning. Migrationsverket har inga regler om vilka typer av brott som ska utgöra ett hinder för PUT, därför kommer jag inte kunna svara på om din ordningsbot utgör ett hinder eller inte. Migrationsverket kommer väga in alla omständigheter och sedan ta ett beslut i det enskilda fallet.

Migrationsverket kommer dock ta hänsyn till hur allvarlig brottet är samt vilken typ av brottslighet det rör sig om i sin bedömning. Ett allvarligare brott utgör alltså ett större hinder. En ordningsbot kan alltså ses som mindre allvarligt men det kan alltså fortfarande påverka migrationsverkets helhetsbedömning. Du kan läsa mer om detta på migrationsverkets hemsida här.

Sammanfattningsvis går det inte att avgöra hur mycket din ordningsbot kommer att påverka. Migrationsverket kommer att göra en helhetsbedömning där de väger in alla omständigheter i det enskilda fallet för att sedan ta ett beslut.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du har några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare