Kan en muntlig uppsägning från arbetsgivarens sida göras gällande?

Jag har ett skriftligt avtal med min arbetsgivare. Arbetsgivaren hävdar att han sagt upp avtalet muntligt. Jag upplever att jag inte fått någon uppsägning utan bara fått ett meddelande att mina villkor kommer att förändras. Vid en MBL bad arbetsgivaren om ursäkt att man förändrat mina villkor då man inte sagt upp avtalet i tid. Jag begärde att arbetsgivaren skulle lämna en skriftlig uppsägning eftersom avtalet var skriftligt. Nu ett år senare så har arbetsgivaren förändrat mina villkor. Arbetsgivaren hävdar att man sagt upp avtalet muntligt och när jag frågar om när detta skedde så kan man inte redovisa detta. Vad är det för kriterier som krävs för att ett avtal skall betecknas som uppsagt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägning från arbetsgivarens sida - krav

Regler om uppsägning av anställning finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Notera att lagen är tvingande till arbetstagarens förmån, dvs. om arbetsgivaren uppställer sämre villkor är dessa ogiltiga (2 § andra stycket LAS).

En uppsägning ska vara sakligt grundad (7 § LAS). Om arbetstagaren anser att det saknas sakliga grunder, kan denne gå till domstol och yrka på att uppsägningen ogiltigförklaras (34 § LAS). Vid en sådan situation upphör inte anställningen förrän tvisten slutligen avgjorts. Om arbetstagaren arbetar, har denne därmed rätt till lön och andra förmåner som vanligt.

Vidare ska en uppsägning från arbetsgivarens sida vara skriftlig och innehålla en fullföljdshänvisning, dvs. information om hur arbetstagaren ska gå tillväga om denne anser att uppsägningen är ogiltig eller vill kräva skadestånd pga. uppsägningen (8 § LAS). Fullföljdshänvisningen ska även ange om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning eller inte. Muntliga uppsägningar är fortfarande giltiga, men innebär formaliafel som kan medföra skadeståndsskyldighet (38 § LAS).

Vid uppsägning från arbetstagarens sida uppställs inga formella krav, utan den kan ske muntligen. En muntlig uppsägning kan dock innebära oklarheter och vara svår att bevisa i efterhand.

Sammanfattning

Din dotters arbetsgivares muntliga uppsägning innebär ett formaliafel och hon/ni kan begära skadestånd från denne. Ni kan även gå till domstol och yrka på att uppsägningen ogiltigförklaras. Notera dock att det finns tidsfrister. Om ni avser att ogiltigförklara uppsägningen ska arbetsgivaren underrättas om detta senast två veckor efter att uppsägningen skedde (40 § första stycket LAS). Om din dotter inte fått någon information om detta, är tidsfristen istället en månad från den dag då anställningen upphörde. För att kunna begära skadestånd, måste arbetsgivaren underrättas om detta inom fyra månader från den tidpunkt då den skadegörande handlingen, i detta fall den formellt felaktiga uppsägningen, företogs (41 § LAS).

Av din fråga framgår att situationen sträcker sig över ett år. Det är dock oklart när den påstådda uppsägningen skedde och om din dotter gett uttryck för att du avser begära skadestånd och/eller ogiltigförklara uppsägningen. Eftersom det är arbetsgivaren som måste bevisa att en uppsägning skett, dvs. har bevisbördan, har ni goda chanser att argumentera för att tidsfristerna inte löpt ut.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare