FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/11/2018

Kan en man adoptera sin frus barn utan att frun förlorar moderskapet till barnet?

En man vill adoptera två vuxna barn som hans fru är mamma till. Mamman är gift med mannen som vill adoptera barnen. Förlorar mamman sin rättighet som mamma till just dessa barnen i samband med hennes mans adoption?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring adoption finns i föräldrabalken (FB) och mer specifikt i lagen fjärde kapitel.

Vid adoption av makes barn blir barnet parets gemensamma

Om en make adopterar sin makes barn ska den som har adopterats anses som parets gemensamma barn. (4 kap. 21 § FB). När en man adopterar sin frus barn blir alltså båda föräldrar till barnet. Mamman förlorar inte sin rätt som förälder.

Vissa speciella regler som aktualiseras vid adoption av en vuxen

Notera dock att det vid vuxenadoptioner krävs särskilda skäl för att få adoptera. Vanligtvis krävs att den sökande, mannen i detta fallet, uppfostrat den som ska adopteras eller redan har en sådan relation till den som ska adopteras att den motsvarar den mellan ett barn och en förälder. (4 kap. 4 § FB). Den vuxne som ska adopteras måste självfallet också samtycka till adoptionen. (4 kap. 7 § FB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare