Kan en mamma få ensam vårdnad direkt vid födseln av barnet?

Hej, Kan Mamman få ensam vårdnad direkt vid födsel om båda föräldrarna finns och pappan har skrivit på att han är pappa till barnet? Och att pappan inte gått med på att mamman ska ha ensam vårdnad? Jätte tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om vårdnad regleras i 6 kap föräldrabalken (FB).

Mamman får automatiskt ensam vårdnad om föräldrarna inte är gifta vid födseln

Båda föräldrar får automatiskt gemensam vårdnad av barnet när det föds, om de vid födseln är gifta. Om de inte är gifta så får mamman automatiskt ensam vårdnad (FB 6 kap 3 §).

I ditt fall utgår jag ifrån att ni inte är gifta, då han faställt sig vara pappa till barnet vilket man istället gör om man inte är gifta. När ni fastställde faderskapet kunde ni samtidigt anmäla om ni ville ha gemensam vårdnad. Om man inte anmält gemensam vårdnad fortsätter mamman automatiskt att ha ensam vårdnad. Eftersom du inte nämner något om att ha anmält gemensam vårdnad kommer mamman ha ensam vårdnad direkt vid födseln trots att pappan inte vill det.

Domstolen kan besluta om vårdnaden – om föräldrarna inte är överens

Eftersom pappan till barnet är fastställd att vara en förälder har han men även mamman rätt att väcka talan kring vårdnaden. Om föräldrarna då inte är överens om vårdnaden till barnet kan domstolen avgöra detta. I domstolen kan båda föräldrarna ansöka om gemensam eller ensam vårdnad av barnet.

Vid domstolens bedömning så lägger de extra stor vikt vid föräldrarnas samarbetsförmåga i frågor som rör barnet. Domstolen får dock inte besluta om gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig detta (FB 6 kap 5 §). Domstolen får inte heller besluta om gemensam vårdnad om någon av föräldrarna är uppenbart olämplig som vårdnadshavare och om det finns en risk att barnet far illa (FB 6 kap 7 §).

Sammanfattning

Om föräldrarna till barnet inte är gifta kommer mamman automatiskt få ensam vårdnad av barnet om inget annat har avtalats. Om föräldrarna inte är överens om vårdnadsfrågan kan även alltid en domstol avgöra frågan.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare