FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/11/2017

Kan en leverantör förbjuda framtida kontakt med en kund?

Hej Jag och min fru har renoverat vår lägenhet och köpt både kök och bad från en av Sveriges största kök/bad leverantörer. Det har ritat kök och bad samt levererat alltsammans, vi har använt våra hantverkare till montering.

Vi fick köket V12 och blev helt klart V41 pga långa leveranstider och fel som gjorts av leverantören. Vi är inte överens om vissa saker och har gått vidare till ARN. Vi har betalt allt och har inga skulder till leverantören sen vi betalt allt på förfallodatum

Efter att ha anmälan skickats till ARN. fick jag följande mail av leverantören "Du har förbrukat din rätt att kontakta eller besöka någon av mina anställda eller butiker (Helsingborg och Halmstad). Detta inkluderar även Jonas på byggfirman.

Är detta verkligen möjligt ? Vi har inte stulit något, haft någon kontrovers med hans anställda, inte på något sätt gjort annat än köpt kök/bad av honom och anmält våran syn till ARN.

Känns oerhört diskriminerande och tråkigt. Som om man vore en tjuv eller utfört någon kriminell handling.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis bör påpekas att en företagare inte kan "förbjuda" någon att kontakta sina anställda eller besöka ens butiker på förhand. En butiksägare har dock rätt att avvisa någon från butiken men det kan ju i så fall ske när personen väl är inne i butiken. Att förbjuda någon att kontakta personal eller anställda är inte heller möjligt.

Angående framtida avtal råder emellertid avtalsfrihet i svensk rätt, innebärande att man kan neka att ingå avtal egentligen av vilken anledning som helst eller helt utan anledning. Att en butik nekar avtal pga hudfärg och sexuell läggning torde inte vara möjligt, men att neka pga att man helt enkelt inte vill göra affärer med en viss person, oavsett hur obefogat det är, är fullt tillåtet och det finns ingenting som kan tvinga en leverantör att i framtiden ingå avtal med någon. Har leverantören väl ingått avtal är dock detta självfallet bindande.

Sammanfattningsvis kan alltså leverantören inte förbjuda dig från att kontakta hans anställda, dock kan han vägra att ingå avtal med dig i framtiden. Jag förstår att detta känns tråkigt, obefogat och diskriminerande. Det verkar som att leverantören blivit sur pga att ni tagit ärendet vidare till ARN. Kom ihåg att ARN endast kan ge rekommendationer, inte bindande beslut. Majoriteten av företag följer dock ARN:s rekommendation. Skulle ni "vinna" i ARN men leverantören vägrar att rätta sig efter detta, kan ni behöva gå vidare till domstol.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Avtalsrätt och Övrigt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000