FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/08/2023

Kan en köpare kräva att säljaren köper tillbaka en jacka pga upplevd fel storlek?

Hej! Jag sålde en jacka till en privatperson. Hon hävdar nu att det inte är den storleken som står i jackan och att den då inte passar henne. Jag har svarat att jag upplever den inte som mindre i storlek, då hade jag informerat om detta. Nu vill hon att jag köper tillbaka den. Har hon rätt till det eller kan jag neka? Ser inte att jag gjort något fel i detta Mvh Elisa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du också är en privatperson, varför jag kommer använda mig av Köplagen (KöpL) i mitt svar eftersom det rör sig om ett köp av lös sak mellan två privatpersoner (1 § och 4 § KöpL).

Köparen verkar vilja häva köpet, innebärande att prestationerna går tillbaka, (du får tillbaka jackan och köparen pengarna). Köparen kan ha rätt att häva köpet om varan är felaktig (30 § KöpL).

Felaktig vara?

Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet (17 § KöpL). Detta innebär att det ni har bestämt om jackans beskaffenhet läggs till grund för felbedömningen. Med tanke på att storleken står i jackan verkar detta följa av avtalet varför jackan inte är felaktig på denna grund.

Eftersom du nämner att du inte har upplevt att det skulle vara en mindre storlek än vad som står i jackan verkar det inte som om du har lämnat några andra uppgifter om storleken vid försäljningen som kan ha inverkat på köpet, vilket gör att det blir det svårt för köparen att påvisa att det föreligger ett fel på varan pga detta (18 § KöpL).

Slutligen och kanske mest relevant i detta sammanhang är att köparen inte får åberopa fel som han eller hon måste antas ha känt till vid köpet (20 § KöpL). Detta innebär att köparen inte får göra gällande felpåföljder som han eller hon visste om vid köpet av jackan. Som du nämner i frågan stod storleken i jackan varför köparen måste antas ha känt till detta, varför detta inte kan läggas till grund för att utgöra ett fel.

Slutsats

Som svar på din fråga verkar det utifrån omständigheterna som du beskriver inte vara möjligt för köparen att åberopa storleken som ett fel varför det inte finns någon möjlighet att göra felpåföljder gällande. Min bedömning är därför att du har rätt neka.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare