Kan en kanadensare med svensk flickvän få uppehållstillstånd i Sverige?

Vår dotter har en pojkvän i canada som söker uppehållstillstånd i Sverige för att flytta hit och bilda familj med henne. Kan han åka hit på turistvisum under tiden? De har varit tillsammans i fem år och hon har bott och jobbat i canada innan pandemin men nu vill dom flytta hit. Vår dotter bor här nu och väntar på honom och det tär naturligtvis på förhållandet att inte få vara tillsammans.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om din dotters pojkvän kan resa in i Sverige innan han fått uppehållstillstånd.

Har pojkvännen rätt till uppehållstillstånd?

Pojkvännen får ges uppehållstillstånd eftersom han och din dotter har för avsikt att bli sambos eller gifta sig (utlänningslagen 5 kap. 3 a §). Det förutsätter att förhållandet framstår som seriöst vilket inte kommer vara något problem sett till att de bott ihop tidigare. Om han gjort sig skyldig till brottslighet, annan misskötsel eller lämnat oriktiga uppgifter i ansökan kommer han inte beviljas uppehållstillstånd men dessa grunder kommer jag inte gå in på närmre (utlänningslagen 5 kap. 17 och 17 a §).

Får pojkvännen resa in i Sverige innan han beviljats uppehållstillstånd?

Som huvudregel får uppehållstillstånd inte beviljas efter utlänningen rest in i Sverige (utlänningslagen 5 kap. 18 §). För att få uppehållstillstånd måste då utlänningen lämna landet, ansöka om uppehållstillstånd och resa tillbaka till Sverige efter uppehållstillstånd beviljats. Det finns däremot vissa uppräknade undantag i lagen för när uppehållstillstånd får beviljas trots att utlänningen rest in i landet.

En utlänning med stark anknytning till en person bosatt i Sverige som söker uppehållstillstånd på din dotters pojkväns grund får beviljas uppehållstillstånd efter inresa om det inte skäligen kan krävas att personen lämnar landet för att ansöka (utlänningslagen 5 kap. 18 § p. 5). Exempel på situationer där ”skälighetsundantaget” används är när sökande har barn i Sverige som tar skada av att skiljas från sin förälder, pågående graviditet, svårigheter att få passhandling och ansöka från hemlandet eller när personen riskerar trakasserier i hemlandet. En stor saknad efter sin partner är tyvärr inte ett giltigt skäl för att slippa kravet på beviljat uppehållstillstånd innan inresa.

Sammanfattning

Din dotters pojkvän kommer med största sannolikhet beviljas uppehållstillstånd. Däremot kommer han inte beviljas uppehållstillstånd om han först reser in i Sverige. Då kommer han få stanna i 3 månader och sedan åka hem.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare