FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/12/2018

Kan en förälder göra vad som helst med barnens tillgångar?

hej!

Undrar hur ni ser på brott mot föräldrabalken? mitt ex har sålt våran sons aktier och överfört pengarna till sig själv.. är detta okej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att ni har köpt aktier i er sons namn eftersom du skrev "vår sons aktier" och att er son därför är omyndig. Jag kommer prata lite om reglerna i föräldrabalken (FB) när jag svarar på din fråga.

Föräldrar är ofta de som ska sköta sina barns ekonomiska ärenden och intressen:

Det är vanligt att båda föräldrar har detta ansvar (FB 10 kap. 2 §). Jag utgår från att det är så även i ert fall, eftersom du inte har sagt något som pekar på att det inte skulle vara så.

Vilket ansvar har ni när ni sköter er sons aktier:

1. Ni ska ta gemensamma beslut om er sons ekonomi.

2. Ni har rätt att bestämma om hur aktierna ska skötas (FB 12 kap. 1 §).

3. När ni bestämmer hur ni ska sköta aktierna så ska ni agera i er sons intresse. När ni tar beslut om aktierna så måste ni alltså se till att besluten är till er sons bästa.

4. Om värdet på er sons aktier är mer än 364 000 kr (8 prisbasbelopp 2018) så ska ni anmäla detta till överförmyndaren. Hen ska också godkänna era beslut om er sons aktier (FB 13 kap. 2 §).

Vad har ditt ex gjort fel:

1. Jag utgår från att du inte skrivit på en fullmakt som ger ditt ex rätt att ta beslut ensam. Ditt ex har trots detta fattat ett viktigt beslut om er sons ekonomi ensam. Detta är inte OK!

2. Att ditt ex har tagit pengarna själv är ju inte i er sons intresse. Alltså är beslutet inte i enlighet med er sons bästa.

3. Det finns ingen information om värdet på aktierna så jag vet inte om ditt ex borde ha bett om tillstånd från överförmyndaren.

Vad du kan göra:

Det är tyvärr väldigt svårt att driva en framgångsrik process mot en förälder som har gjort så här. Man måste ju också tänka på att en sådan process kommer kosta pengar.

Men jag hade definitivt pratat med ditt ex – hen kanske har kvar pengarna. Om du förklarar att man inte får göra så och att det är er son som skadas av detta, så kanske hen går med på att ge tillbaka pengarna.

Det är då kanske också värt att se över möjligheterna till att du får en fullmakt för att ensam hantera er sons tillgångar så att detta inte händer igen.

Du har rätt i att ditt ex har agerat helt fel här! Om du vill få en klarare bild av vad du kan göra rättsligt i denna situation, så kan du kontakta en av Lawlines jurister här.

Jag önskar dig all lycka till och hoppas att ni lyckas reda ut detta på bästa sätt!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare