Kan en förälder få uppehållstillstånd på grund av anknytning till sitt svenska barn och finns det några krav då?

Hej!

En asylsökande som är mamma till ett svenskt barn, har hon rätt att få uppehållstillstånd pga anknytning till barnet?

2- är det några krav som ska hon uppfylla?

Tack i förhand

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mellan den 20 juli 2016 och den 19 juli 2021 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (den tillfälliga lagen) när det gäller försörjningskrav vid anhöriginvandring. Jag förutsätter att mamman i fråga vill ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning till barnet så snabbt som möjligt, och kommer därför använda mig av reglerna i den lagen när jag svarar på kravdelen i din fråga.

Kan en förälder beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning till sitt svenska barn?

En förälder som också är vårdnadshavare till ett barn kan beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning till barnet om de bor tillsammans i Sverige (5 kap. 3 a § utlänningslagen). Det som är viktigt att tänka på när det gäller detta är att det enbart innebär att ett uppehållstillstånd kan beviljas, inte att det ska eller kommer att beviljas.

Vilka krav måste uppfyllas för att uppehållstillstånd ska beviljas? V

Vid anhöriginvandring finns det ett försörjningskrav. Den som ska uppfylla kravet är personen i Sverige och inte den som ansöker om uppehållstillstånd, alltså inte mamman i det här fallet. Försörjningskravet innebär att den anhöriga i Sverige ska kunna försörja sig själv och den som ansöker om uppehållstillstånd och ha en tillräckligt stor bostad (9 § första stycket den tillfälliga lagen). Dock gäller inte försörjningskravet om den anhöriga i Sverige är ett barn (10 § första stycket den tillfälliga lagen).

Sammanfattningsvis kan en mamma beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning till sitt svenska barn, det är dock inte säkert att det kommer att beviljas. Om ansökan beviljas så kommer det inte finnas några krav som måste uppfyllas eftersom att den anhöriga är ett barn.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare