FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/03/2022

Kan en femåring dömas till ett straff?

Mitt barnbarn på 5 år har blivet polisanmälld för sexuella övergrepp. Och detta skall då hänt på en 4 åring på dagis.

Kan ett barn på 5 år bli anmälld för detta.

Vad jag vet som fyra barns mamma, så har barn väldigt mycket fantasi när man är 4 år. Och det är ingen på dagiset som har sett mitt barnbarn göra något. Han skall ha stuckit upp en gaffel och en pizzaslash som man skär pizza med i snippa.

Min fråga är!! Kan man anmälla en fem åring för detta. Enligt mig så vet han inte om att det går att sticka upp något där. Han är bara fem år.

Vh en orolig farmor.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ditt barnbarn kommer inte åtalas

Du behöver inte oroa dig; en femåring kan inte dömas till en påföljd, se 1 kap. 6 § brottsbalken.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare