Kan en egenskap som säljaren utfäst bedömas som felaktig när köparen försummat sin undersökningsplikt

Sålt huset via mäklare. Mäklaren skrev att det var parkettgolv i källaren men det är laminat. Hon skrev det utan att fråga oss säljare. Nu kräver köparen att vi betalar mellanskillnad på ca 5000kr. Jag pratar med mäklaren och säger att vi aldrig sagt att det bar parkett. Nej men ni skrev under o godkände det. Måste vi betala till köparen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ert fall är bestämmelserna i 4 kap. jordabalken (JB), som handlar om överlåtelse av fastighet, tillämpliga.

Vid köp av fastighet har köparen en omfattande undersökningsplikt och får inte åberopa avvikelser som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning (4 kap. 19 § andra stycket JB). Samtidigt har köparen rätt till ersättning för sådan skada som hen lider om fastigheten avviker från vad säljaren får anses ha utfäst (4 kap. 19 § första stycket JB).

Det är emellertid inte så att undersökningsplikten försvinner bara för att säljaren har utfäst att fastigheten har en särskild egenskap. Man får göra en bedömning i varje enskilt fall och tar då hänsyn till vad som i övrigt har förekommit vid köpet och om utfästelsen, på grund av andra omständigheter, är att se som tvivelaktig.

Min bedömning är att det avvikande golvet faller under köparens undersökningsplikt och ni är inte förpliktade att betala ersättning till köparen. Observera dock att det kan finnas omständigheter som jag inte känner till som kan göra att bedömningen skiftar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare