Kan en butik vägra ta emot ett presentkort om man saknar tillhörande plastkort?

Hej!

Jag hade ett presentkort I pappersform från en bowlinghall med texten "detta presentkort berättigar xx kronor att utnyttja på xx bowlinghall. Utfärdat av xx. Giltigt tom xx"

Väl på bowlinghallen hävdar dom att det inte är ett presentkort utan bara ett kort som kommer till presentkortet som egentligen är ett plastkort. Jag fick inget plastkort i min gåva och känner mig lite lurad då texten säger att det är ett presentkort.

Vad gäller här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag uppfattar din fråga har du fått presentkortet i gåva av någon annan än bowlinghallen. Jag förstår din fråga som att du vill kunna betala i enlighet med det som står på pappret hos bowlinghallen.

Din fråga regleras i skuldebrevslagen (skrbL).

Vad är ett presentkort i juridisk mening?

Ett presentkort är ett s.k löpande skuldebrev. Dvs den som har presentkortet har rätt att använda det som betalmedel i butiken (11 § skrbL). Det brukar i juridiska termer förklaras som att man har en fordran (skuld) mot butiken som man har rätt att få betalt för, då genom att kunna lämna in presentkortet mot varor eller pengar. I ditt fall verkar det som att butiken delar ut en papperslapp tillsammans med ett plastkort där papperslappen talar om hur mycket pengar som ska finnas på plastkortet. Det är alltså plastkortet som "validerar" presentkortet genom att man betalar med hjälp av detta. Butiken är fri att sätta det som villkor att man "byter in" plastkortet i utbyte mot exempelvis varor, eller bokningar på en bowlinghall.

Papperslappen kan kortfattat beskrivas som ett tillbehör till själva presentkortet där information om villkor framkommer. Det tjänar alltså inte självständigt som ett presentkort.

Vad kan du göra nu?

Jag uppfattar det som att du redan varit hos bowlinghallen och försökt lösa situationen med dem utan framgång. Tyvärr kan jag inte dra någon annan slutsats än att plastkortet är ett krav från bowlinghallen för att du ska kunna utnyttja förmånerna. Således hänvisar jag dig till att kontakta dem du fått gåvan från och försöker förvissa dig om var plastkortet kan ha hamnat. Om det är så att de aldrig mottagit något plastkort från bowlinghallen kan det hela rendera i en helt annan juridisk bedömning.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare