FrågaFAMILJERÄTTAdoption09/12/2019

Kan en biologisk förälder som inte är vårdnadshavare förhindra en adoption?

I ett gift par har makan ensam vårdnad om två barn hon har sedan tidigare. Kan den biologiska pappan, som tidigare haft delad vårdnad om barnen, förhindra att mammans nya man får adoptera barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i föräldrabalken (FB).

Vem får lov att adoptera?

För att få lov att adoptera ska man vara över 18 år (4 kap. 5 § FB). Huvudregeln är att makar och sambor endast får adoptera gemensamt (4 kap. 6 § FB). Det finns dock ett undantag till denna huvudregel. Det gäller då en make eller sambo adopterar sin makes eller sambos barn (4 kap. 6 § andra stycket FB).

Förutsättningar för adoption

Det absolut viktigaste vid en adoption är att barnets bästa alltid är av största vikt, och ett barn får endast adopteras om det med beaktande av samtliga omständigheter är lämpligt (4 kap. 1 § och 2 § FB). För att ett barn ska kunna adopteras krävs samtycke från vårdnadshavaren (4 kap. 8 § FB). Detta innebär att samtycke inte krävs från en förälder som inte är vårdnadshavare.

Dock har den som är förälder till barnet som eventuellt ska adopteras alltid rätt att yttra sig, även om denne inte är vårdnadshavare (4 kap. 18 § FB). När en adoption eventuellt är aktuell ska en ordentlig utredning alltid göras (4 kap. 13 § FB). I utredningen ska klarläggas både barnets och föräldrarnas inställning (4 kap. 15 § FB). Även en förälder som inte är vårdnadshavares inställning ska vägas in i helhetsbedömningen som ska göras, och som ska avgöra om adoptionen är lämplig.

Det finns några undantag då det inte krävs en förälders yttrande (4 kap. 18 § andra stycket FB). Det gäller till exempel då det är uppenbart obehövligt, då föräldern är varaktigt förhindrad att yttra sig till följd av en psykisk sjukdom eller då föräldern vistas på en okänd ort.

Slutsats

Jag kan tyvärr inte svara på om den biologiska pappan kan förhindra detta, eftersom jag inte vet något om hur situationen ser ut. Den biologiska pappan har ingen vetorätt eftersom han inte är vårdnadshavare, men han ska ändå få yttra sig om en eventuell adoption och hans inställning ska vägas in i helhetsbedömningen. Det är alltså mycket möjligt att domstolen skulle komma fram till att en adoption inte är lämplig, om den biologiska pappan motsätter sig det.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare