Kan en arbetsgivare säga upp sina anställda för att sedan erbjuda dem anställning till sämre villkor?

Hej

Jag undrar om ett företag verkligen kan säga upp all personal pga arbetsbrist och sedan erbjuda dem ny tjänst med nya villkor?

En vän arbetar som frisör där alla blivit uppsagda och sedan fått erbjudande om ny tjänst med garantilön + provision istället för sin fasta månadslön.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör anställningstrygghet regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är tillåtet för en arbetsgivare att säga upp sin personal för att sedan på nytt erbjuda samma personal anställning till sämre villkor.

Saklig grund krävs för uppsägning

För att en arbetsgivare i Sverige ska kunna säga upp en arbetstagare krävs att det finns så kallad saklig grund för uppsägningen (7 § 1 st LAS). Saklig grund finns i två situationer. Dels då uppsägningen beror på arbetstagaren personligen ("personliga skäl") och dels då uppsägningen beror på arbetsbrist. I din väns fall står det klart att uppsägningen inte grundats på personliga skäl. Frågan blir då om den kan anses grundad på arbetsbrist.

Innebörden av arbetsbrist

Det finns i LAS ingen definition av begreppet arbetsbrist. Innebörden av detta har istället uttolkats genom avgöranden i Arbetsdomstolen (AD) som är den domstol som prövar arbetsrättsliga tvister. I rättsfallet AD 1993 nr 61 prövade Arbetsdomstolen huruvida det är förenligt med LAS att en arbetsgivare säger upp sina anställda för att sedan erbjuda återanställning till försämrade villkor (i det aktuella fallet var det fråga om att en bilförmån togs bort i den nya anställningen). Domstolen kom här fram till att det faller inom arbetsgivarens så kallade arbetsledningsrätt att bestämma över nedskärningar och omorganiseringar i verksamheten. Att arbetsgivaren helt enkelt vill dra ner på sina utgifter har alltså accepterats som en form av arbetsbrist och därmed ansetts utgöra saklig grund för uppsägning.

Flera typer av verksamhetsändringar som leder till uppsägningar och återanställning till försämrade villkor kan träffas av begreppet arbetsbrist. Det framstår sannolikt att den frisörsalong som din vän arbetar på valt att ändra sina anställningsvillkor för att skära ner på sina utgifter. Tyvärr verkar det från min synpunkt osannolikt att uppsägningarna på frisörsalongen skulle anses sakna saklig grund.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Vill du gå vidare med din fråga är du varmt välkommen att boka tid med en jurist här på Lawline! Det går också utmärkt att lämna en kommentar om du vill att jag förtydligar någonting.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare