Kan en arbetsgivare säga upp en anställd med sjukdom som grund om den anställde inte tillträtt sin tjänst?

Hej,

Ska börja nytt jobb om 1 månad, fick cancerprognos i veckan och kommer troligtvis inte kunna jobba full tid de närmaste 6 månaderna.

Kan min nya arbetsgivare bryta anställning som ännu inte är påbörjat trots att avtal är påskrivet?

Tack för er hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det är tillåtet enligt lag att säga upp en arbetstagare på grund av sjukdom innan arbetet påbörjats enligt avtal..

Sammanfattning av svaret på din fråga

Förenklat sett kan inte din arbetsgivare säga upp dig med omedelbar verkan på grund av att du har diagnostiserats med cancer. Ett anställningsavtal är bindande och ska din chef säga upp dig krävs saklig grund och en uppsägningstid på minst en månad även om du inte tillträtt tjänsten.

Tyvärr kan din sjukdom i förlängningen leda till att din arbetsgivare har grund för att säga upp dig. Detta förutsätter att den innebär att du får en varaktigt nedsatt arbetsförmåga.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om anställning i Sverige finns det huvudsakliga regelverket samlat i lagen om anställningsskydd (LAS), detta är också den lag som äger tillämpning i ditt ärende.

Jag kommer utgå från att det inte finns något kollektivavtal då det inte framgår att du har något sådant av frågan. Jag vill dock poängtera att ett sådant kan göra stor skillnad då det enligt LAS 2 § kan upphäva eller ändra många av dina rättigheter som arbetstagare. Med andra ord är det är värt att dubbelkolla, och om du är med i ett fackförbund kan de som regel hjälpa dig med frågor liknande denna

Uppsägning innan påbörjat arbete

En uppsägning kan ske innan en arbetstagare har tillträtt tjänsten. Då räknas uppsägningstiden från den tidpunkt den anställde har fått del av det skriftliga och personligen överlämnade uppsägningsbeskedet enligt LAS 8 § och 10 §.

Detta innebär att även om du teoretiskt sett skulle bli uppsagd idag hade du fortfarande kunnat infinna dig någon dag på jobbet och få betalt då din minsta uppsägningstid är 1 månad enligt LAS 11 §.

Det kan också vara så att du har en ännu längre uppsägningstid om du jobbat hos arbetsgivaren tidigare enligt LAS 11 §, eller så att du inte har någon uppsägningstid alls om din anställning är för viss tid enligt LAS 5 §.

Med andra ord kan du, precis som alla andra anställda i Sverige, sägas upp innan du tillträtt arbetet.

Om din arbetsgivare kan säga upp dig på grund av din sjukdom

För att en arbetstagare ska kunna säga upp en anställd krävs saklig grund enligt LAS 7 § och som huvudregel utgör inte en arbetstagares sjukdom saklig grund för uppsägning.

Dock kan det bli aktuellt för arbetsgivaren att säga upp dig på grund av personliga skäl. För detta krävs det dock att det:

är helt klarlagt att du inte kan utföra något arbete av betydelse inom den anställning du fått och att arbetstagaren har uppfyllt sin omplaceringsplikt inom arbetsplatsen.

Detta innebär alltså att arbetsgivaren som utgångspunkt måste låta dig prova på att jobba och se om denne kan bereda dig annat arbete som du klarar av trots sjukdom.

Om det är så att du får hel sjukersättning från Försäkringskassan på grund av cancern kan din arbetsgivare säga upp dig när detta beslut har fattats av försäkringskassan enligt LAS 4 a §. Men fram till dess har din arbetsgivare en plikt att bereda dig annat arbete om du klarar av detta.

Einar DahlbergRådgivare