FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/07/2022

Kan en arbetsgivare ändra i scheman med kort varsel?

Hej, jag jobbar som kock, och min restaurang chef hade tagit bort mig från mitt söndagspass utan att meddela mig. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du har ett arbetspass på söndag som din restaurangchef tog bort utan att meddela dig. Det framgår inte av din fråga om du har något kollektivavtal, vilket kan ange regler kring ändring av scheman med kort varsel. I mitt svar kommer jag därför att utgå från arbetstidslagen.

Kan en arbetsgivare ändra i scheman med kort varsel?

En arbetsgivare kan ändra i scheman och liknande, eftersom det ingår i dennes rätt att leda och fördela arbetet. Ett besked om schema och eventuell ändringar ska dock meddelas minst 2 veckor i förväg enligt 12§ arbetstidslagen. I undantagsfall kan ett sådant besked lämnas om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det. Sammantaget, bör du först prata med din arbetsgivare och få svar kring varför ditt pass togs bort, för att kunna avgöra om det var tillåtet eller inte.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare