FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/10/2021

Kan en anhörigs aska skickas till mig från utlandet?

Hej. Min pojkvän i USA gick bort förra veckan, och jag undrar om det går att skicka bara en liten del av hans aska till mig i Sverige?

Jag har inte tänkt sprida den, utan jag vill ha den kvar hos mig.

Alltså kan hans systrar skicka lite aska, och hur ska man gå tillväga?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör aska som finns i USA så befarar jag att amerikansk juridik kan bli tillämplig. Jag har inte kunskap inom amerikansk rätt avseende flyttandet av aska, vilket kan vara bra för dig att undersöka, men jag kan redogöra för den svenska regleringen i frågan!

Begraviningslagen

Aska får enligt 5 kap. 15 § begravningslagen endast lämnat ut om det finns betryggande säkerhet för att den kommer att hanteras på ett pietetsfullt sätt. Detta innebär att, i en situation där askan ursprungligen finns i Sverige, kan skickas utomlands om askan har lämnats ut till dig efter kremeringen. Dock är det i förhand viktigt att alltid kontakta Länsstyrelsen först eftersom dem handlägger ärenden för att sprida och ta med askan till annan plats för gravsättning.

I ditt fall finns dock askan i ett annat land och utifrån den svenska lagstiftningen vi har så kan jag på rak arm desvärre inte bedöma hur processen ser ut från andra hållet, det vill säga från USA till Sverige, utan enbart från Sverige till USA.

Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare