Kan en ADHD-diagnos påverka möjligheten till körkortstillstånd?

Jag fick en ADHD-diagnos när jag var 30 år. Medicinerar sedan dess, fungerar väl, mår bra, arbetar heltid, fast anställning.

Nu är jag 35 år och har tänkt ta körkort.

Måste jag uppge att jag har ADHD när jag söker körkortstillstånd?

Vem/på vilket vis kontrolleras det?

Vad kan det få för konsekvenser om jag blir 'påkommen' med att fått körkort utan att ha informerat om ADHD-diagnosen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 3 kap. 2 § körkortslagen framgår det att ett körkortstillstånd endast får meddelas för den som med hänsyn till medicinska förhållanden anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon, t ex personbil. För att en person ska vara lämplig ur medicinsk synpunkt måste hen uppfylla de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till trafiksäkerheten. För att en sådan bedömning ska kunna göras krävs det att personen som ansöker om körkortstillståndet, och har ett medicinskt tillstånd som skulle kunna påverka trafiksäkerheten, genomgår en läkarundersökning eller annan liknande undersökning som är nödvändig. Detta framgår av 3 kap. 3 § körkortslagen.

Detta gäller generellt för medicinska tillstånd som skulle kunna påverka trafiksäkerheten. När det gäller ADHD så är det enligt Transportstyrelsen sällan något problem att få körkortstillstånd trots en sådan diagnos. Rent praktiskt så måste du, när du ansöker om körkortstillstånd. ange att du har en ADHD- diagnos. Transportstyrelsen kommer då kräva att du lämnar in ett läkarintyg som visar den aktuella statusen för din ADHD-diagnos vilket kommer ligga till grund för belsutet om körkortstillstånd kommer att utfärdas eller inte. Med tanke på att du själv skriver att du mår bra och har en fungerande medicinering så är det högst troligt att det inte kommer att bli några problem med att få körkortstillstånd.

Om du inte skulle uppge att du har en ADHD-diagnos när du ansöker om körkortstillstånd och det senare upptäcks så finns det risk för att Transportstyrelsen återkallar ditt körkort eftersom det utfärdats på felaktig grund.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare