Kan ej avstå från arv till förmån för efterlevande sambo om det ej finns testamente

Hej.

Det är så att min farmor gick bort i söndags och snart kommer ju då bouppteckningen där jag min faster och min farbror är bröstarvingar (då min pappa är död sen några år tillbaka). Hon var sambo med en kille som hon träffade efter min farfar gick bort och de har inga barn ihop. Nu kommer ju då frågan kan vi vänta med att ta ut arvet tills sambon har dött och ta ut det då istället för att således sätta honom i orubbat bo? Min andra fråga är hur fungerar en sådan bouppteckning då de hade en gemensam förmögenhet i form av antikviteter. Betyder det att arvet till oss tre blir hälften av värdet av antikviteterna också? Tack för ert svar

Lawline svarar

Hej, tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fråga om ett samboförhållande, vilket innebär att Sambolagen (2003:376) är tillämplig. Utgångspunkten är då att när en sambo dör, så har den efterlevande sambon rätt att begära bodelning av samboegendomen, se 18 § Sambolagen. Det innebär att din farmors sambo har rätt att begära bodelning, om han nu vill att det ska ske.

När det gäller sambor, så är det stadgat att de inte ärver efter varandra, jmf. 3 kap 1 § Ärvdabalken. Det innebär, så att den efterlevande maken ska ha rätt att ärva efter den avlidne sambon, så måste det föreligga ett testamente därom, vilket inte verkar vara fallet i din fråga. Det innebär alltså att det är ni tre bröstarvingar som ärver allt, enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken.

För makar så kan man avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken (jmf. 3 kap 9 § Ärvdabalken). En sådan reglering finns det inte för sambor. Det innebär så att ni ska kunna avstå från arvet, så måste det föreligga ett testamente som ger den efterlevande sambon rätt att ärva efter den avlidne sambon.

När det gäller antikviteterna, så gäller att om egendomen är samägd av samborna, så ska hälften av egendomen ingå i din farmors kvarlåtenskap och således ingå i arvskiftet.

Hoppas du fick ett svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp så kan du vända dig till en specialiserad jurist som Lawline samarbetar med, genom att klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare