FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/12/2018

Kan det föreligga fel på en bil som köpts i befintligt skick?

Hej.

Jag sålde en bil i befintligt skick privat till en köpare för 2,500kr. Jag förklarade att bilen hade en del problem med att rutan fastnat och inte kunde åka upp, ABS-lampan lyste, fläktarna fungerade men bara med varmluft och att vinterdäcken var väldigt slitna. Köpte bilen själv i Maj 2018 för att köra över sommaren och den har fungerat jätte bra och inte haft några problem alls med hur den kört.

Köparen kommer, tittar på bilen och kollar på däck, motorhuv och hur gasen fungerar samt att han provkör den. Får 2,000kr i kontant och köparen säger sig sen betala 500kr vid ett senare tillfälle. Vi gjorde ägarbyte men skrev inget kvitto eller kontrakt. Några timmar senare skriver ägaren och begär kompensation på 1,000kr för att bilen enligt honom läcker olja och vägrar starta. Den har aldrig läckt olja och jag körde bilen själv ner till mötesplatsen med köparen och inget verkade fel. Han säger att han ställt bilen på en mack och jag åker dit på kvällen för att se men finns ingen bil där. Frågar honom vart han ställt den men får till svar, "Någonstans där, jag har ont i huvudet." Jag är 100% säker att det inte läkt någon olja, då skulle jag hellre skrotat bilen och skrev i annonsen att den kunde eventuellt användas som reservdelsbil.

Nu pressar köparen på pengar och jag sa att han kunde få behålla de 500kr som han lovat mig men han pressar med att han ska ringa sin advokat och att vi lurat honom. Vad kan jag göra och vad för rättigheter har vi båda under köplagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du varit i egenskap av privatperson när du sålt bilen, och att personen som köpte bilen också denne var en privatperson. Om jag tolkat din fråga korrekt så är det köplagens regler som blir aktuella när jag ska utreda din fråga.

Som säljare och köpare har ni ingått ett avtal om bilen. Bilens funktioner och egenskaper ska stämma överens med vad ni har kommit överens om (17 § köplagen). Eftersom ni har ett muntligt avtal och inte skrivit något vet jag exakt inte vad som sagts, annat än det som står i din text. Men generellt gäller att bilen ska vara ägnad för att köra på vägar med, den ska ha de egenskaper som du beskrivit eller visat och den ska inte avvika från vad köparen med fog kunnat förutsätta (17 § köplagen).

Även om du sålt bilen i befintligt skick kan den anses felaktig, om den har eller saknar egenskaper som du inte har upplyst om och som kan inverka på köparens vilja att köpa bilen eller om den är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förusätta (19 § Köplagen). Du skriver i din fråga att du sålt bilen i befintligt skick. Du har även uppgivit för säljaren flertalet fel såsom ABS-lampan, fläktarnas funktion, sidorutans funktion och slitage på vinterdäcken. Det talar för att du har påvisat flertalet fel som du varit medveten om med bilen. Du säger ingenting om hur gammal bilen är, men av skicket du angivit samt priset, så tolkar jag det som att bilen har ganska många år på nacken.

Felaktigheter i varan kan vara antingen kvantitet eller kvalitet. Då din fråga berör oljeläckage och att bilen inte startar skulle jag säga att det då beror på eventuella fel i kvaliteten. För att bedöma detta måste man veta vad ni kommit överens om och omständigheterna vid försäljningen och kring objektet. OM bilen har några år på nacken skulle köparen kunnat misstänka att bilen kan kärva vid start eller att den läcker olja, då detta inte är något ovanligt förekommande hos gamla bilar. Eftersom du även nämnt diverse andra fel bör köparen även kunnat ana att andra fel även förelegat. Priset på bilen är relativt lågt, sett till vad medelvärdet ligger kring bilköp. Det bör då också spela in på bedömningen.

Du skriver också i din redogörelse att köparen har undersökt bilen relativt noggrant, då denne kollat både däck, motorhuv, gas och dessutom även provkört bilen innan köpet. Köparen får inte åberopa fel som han antas ha känt till vid köpet, om han har undersökt bilen (20 § köplagen) . Du skriver inte om köparen fått provstarta bilen eller inte, eller om han fått undersöka bilen när den stått still en längre tid. Om han har fått dessa, bör han både ha kunnat se om bilen var trögstartad och om den läckte olja. Om han inte fått möjlighet till detta, kan han eventuellt åberopa dolda fel (20 § Köplagen). Noggrannheten i hans undersökning ska avgöras utifrån vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt. Det innebär att om en person generellt skulle ha upptäckt att bilen är trögstartad, bör köparen ha upptäckt detta vid sin undersökning. Om en person generellt skulle ha upptäckt att bilen läcker olja, bör köparen ha upptäckt detta.

Men som jag tidigare nämnt kan det inte åberopas som fel om omständigheterna i övrigt talar emot det. Då priset köparen betalat är ringa och bilen har många andra fel, bör köparen haft fog nog att anta att fler fel skulle kunna finnas. Men varken du eller jag vet ju egentligen vad köparen misstänkt och inte…

OM det föreligger fel, är principen sådan att det är den som påpekar fel som har bevisbördan. Det innebär att eftersom det är köparen av bilen som säger att det föreligger fler fel än han förutsatt och kunnat anta, måste han påvisa att det är fel med bilen i att den inte startar och att den läcker olja. Eftersom priset han betalat generellt sett är väldigt lågt för en bil, bör detta dock inte kunna innebära att han kan kräva tillbaka 1000 kronor av de 2000 han har betalat.

Mitt råd till dig blir att försöka göra båda parter så nöjda som möjligt med ert avtal. Du har redan erbjudit att avstå från resterande 500 kronor, och vill köparen ha tillbaka mer kan han antingen påvisa felen – och så tar ni diskussionen därefter – eller så lämnar han tillbaka bilen och får pengarna tillbaka.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Behöver du ytterligare hjälp, exempelvis genom att lösa tvisten eller om köparen kontaktar sin jurist, rekommenderar jag sig att du bokar tid hos en av våra jurister. Detta gör du på här.

Om du inte tycker att svaret hjälpte dig går det utmärkt att ställa en ny fråga här.

Med vänlig hälsning,

Elina BergstedtRådgivare